چهارشنبه، مرداد ۰۷، ۱۳۸۸

نیروی خلاقیت و کارآفرینی

انسان کارآفرین از نیروی خلاقیت برای رسیدن به ایده ها و طرحهای نو بهره می گیرد. در این مقاله نکاتی را یادآوری می کنیم که توجه به آنها سبب استفاده بهینه از نیروی خلاقیت در جهت کارآفرینی خواهد شد.

نیروی خلاقیت در وجود شما هست
برخی تصور می کنند که نیروی خلاقیت تنها در وجود انسانهای خاص مانند مخترعین یا هنرمندان یافت می شود، درحالی که نیروی خلاقیت در همه انسانها وجود دارد و در واقع یکی از وجوه تمایز انسان و سایر موجودات زنده همین نیروی خلاقیت است.
دانش آموزی که برای توجیه عدم انجام تکالیف درسی، داستان خیالی بیماری مادرش را برای معلم تعریف می کند درواقع از نیروی خلاقیت خویش بهره می گیرد. همه داستانهای خیالی که ما از زندگی خود برای دیگران تعریف می کنیم، محصول نیروی خلاقیت ما هستند. این نیروی عظیم در وجود همه ما انسانها هست، تنها باید بیاموزیم که آن را بخوبی پرورش دهیم و در جهت رسیدن به اهداف عالی خود هدایتش کنیم. مخترعان، هنرمندان و کارآفرینان موفق بخوبی بر این امر واقفند و با هدایت نیروی خلاقیت بسوی هدفهای خود، دستاوردهایی بدیع به جامعه بشری عرضه می کنند.

باور به راه حل داشتن مسائل
- چگونه می توان از الکتریسیته نور تولید کرد؟
- چگونه بشریت از شر بیماری آبله خلاص می شود؟
- چطور می شود نامه ای را در چند ثانیه به شخصی در آنسوی اقیانوسها رساند؟
روزگاری بود که اغلب مردم تصور می کردند مسائل فوق هیچ راه حلی ندارد. اما نوادری که می دانستند هر مسئله ای راه حلی دارد، با هدایت نیروی خلاقه خویش توانستند پاسخ این پرسشها را بیابند.
اگر براستی باور نداشته باشید که یک مسئله و مشکل راه حل خودش را دارد، نیروی خلاق شما نمی تواند به جستجوی راه حل آن مسئله بپردازد. از لحاظ روانی ذهن شما زمانی آمادگی دارد مسئله ای را حل کند که بوجود راه حل باور داشته باشید.

را ه حلهای مختلف برای یک مسئله
بر مبنای آموزشهای سنتی ما اغلب تصور می کنیم که هر مسئله تنها یک راه حل دارد و همین امر موجب می شود که راه را برای بکارگیری نیروی خلاق مسدود نماییم. برای پرورش نیروی خلاقیت به مسائل از این دیدگاه نگاه کنید که راه حلهای گوناگون و متفاوتی برای آنها وجود دارد:
مسئله- چگونه شغلی مناسب داشته باشم؟
راه حل- به آگهی های استخدامی رجوع کنم تا فرصت شغلی منسبی پیدا کنم.
راه حل ارائه شده برای مسئله فوق، تنها یک راه حل می باشد. این مسئله ممکن است راه حل های دیگری نیز داشته با شد:
- با شرکتهایی که ممکن است کاری مناسب من داشته باشند، ارتباط برقرار کنم شاید موجب همکاری شود.
- کسب و کاری راه اندازی کنم و برای خودم شغل ایجاد نمایم.
مثال فوق نشان می دهد که به مسئله می توان از زوایای گوناگونی نگاه کرد. جهت بکارگیری نیروی خلاق خود همواره توجه داشته باشید که هر مسئله می تواند راه حلهای گوناگونی داشته باشد.

کاستن از بار ذهنی
اگر می خواهید از نیروی خلاقیت در جهت پیشبرد اهداف خود استفاده نمایید باید فضای ذهنی آرامی برای خود ایجاد کنید و تا آنجا که می توانید از بار فشارهای ذهنی منفی بکاهید.
- آیا افرادی وجود دارند که تصمیم دارید حال آنها را بگیرید؟
- آیا در زندگی و کار خود درگیر رقابتهایی شده اید که ذهن شما را برای حفاظت از خود یا تخریب دیگران بخود مشغول نموده است؟
- آیا ساعتهای طولانی وقت خود را به تماشای برنامه های تلویزیونی سپری می کنید؟
هر یک از موقعیتهای فوق و نیز موقعیتهای مشابه آنها می تواند می تواند مانعی سر راه نیروی خلاقه شما بحساب آید. ذهنی آرام و فعال داشته باشید و اضطراب را از خود دور نمایید.

تغییر محیط زندگی
یک اصل کلی در زندگی انسان وجود دارد و آن اینکه تکرار و خلاقیت با هم در تضاد هستند.اگر می خواهید نیروی خلاقیت خود را فعال تر سازید تا آنجا که می توانید در زندگی خود تنوع ایجاد کنید.
- مسافت منزل تا محل کار خود را با چه وسیله نقلیه ای طی می کنید؟ گاهی استفاده از وسیله نقلیه ای دیگر یا حتی مسیر دیگری را انتخاب نمایید.
- گاهی محل زندگی خود را تغییر دهید. مثلا" برای مسافرت به شهر دیگری بروید و در آنجا اقامت نمایید یا یکی دوروزی را در منزل یکی از اقوام نزدیک خود زندگی کنید.
- آیا همیشه از یک محل خرید می کنید؟ گاهی به مرکز خرید دیگری بروید.
مثالهای فوق نمونه هایی از روشهای ایجاد تنوع در زندگی می باشد. با تامل در نحوه زندگی کردن خود گاهی تغییراتی ایجاد نمایید.

اهمیت اوقات خواب و استراحت
آیا می دانید که بسیاری از ایده ها و افکار نو در زمان استراحت و در رختخواب به انسان الهام می شود. شبها در رختخواب و قبل از بخواب رفتن و نیز صبحها پیش از برخاستن از جا درباره هدفها و برنامه هایتان اندیشه کنید. اندیشه هایی که در این زمانها از ذهن شما می گذرند، تاثیر بسیار قابل توجهی در جهت گیری نیروی خلاق شما دارند. اوقاتی را که در رختخواب می گذرانید دستکم نگیرید.

ثبت الهامات
وقتی ذهن خود را معطوف به یافتن راه حل مسئله ای می کنیم، چه زمانی پاسخ به ذهنمان می آید؟ اغلب زمانی که انتظارش را نداریم و دیگر صورت مسئله را فراموش نموده ایم.
بسیاری از راه حلها، افکار نو و ایده های جدید در زمانهایی مانند هنگامی که در رختخواب هستیم یا در هنگام پرواز در هواپیما به سراغ ما می آیند و به یک دلیل ساده هرگز بکارگرفته نمی شوند چون فراموش می شوند. یک اصل ساده براستی می تواند تحولی بزرگ در زندگی شما ایجاد نماید، همواره قلم و کاغذ همراه داشته باشید و افکار نو را ثبت نمایید.
بسیاری از افراد موفق بشما خواهند گفت که در کنار رختخواب آنها همواره قلم و کاغذی وجود دارد که اماده است برای ثبت ایده های نو.قانون ارشمیدس در فیزیک زمانی به او الهام شد که در حمام بود. اگر واقعا" می خواهید با بکارگیری ایده ها و طرحهای نو زندگی خود را متحول سازید همیشه قلم و کاغذ بهمراه داشته باشید.

طرح صورت مسئله در جمع
یکی از روشهایی که باعث تقویت نیروی خلاقه در افراد می شود طرح یک مسئله در جمع می باشد. در این روش مسئله ای را بین گروهی از همکاران یا دوستان نزدیک خود مطرح می کنید و از آنها می خواهید که راه حلی را روی کاغذ بنویسند. آنگاه هریک از این راه حلها به بحث گذاشته می شود و مجددا" از افراد خواسته می شود که راه حل جدیدی را بنویسند. معمولا" اینطور جلسات اگر بخوبی اداره شوند دستاوردهای نو و مفیدی خواهند داشت. توجه به این موارد در اداره این جلسات می تواند مفید باشد:
- شرکت کنندگان در جلسه از پیش با طرح کلی مسئله آشنایی داشته باشند.
- تنها از کسانی دعوت کنید که افکار مثبتی دارند.- از شوخی کردن و طرح مسائلی خارج از موضوع اصلی خودداری شود. (بویژه اگر جمع دوستانه است)

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر