سه‌شنبه، مرداد ۰۶، ۱۳۸۸

کسب درآمد از گوگل

google adsense مهمترین ابزار کسب درامد برای وبمسترها
google adwords ابزار مهم بازاریابی
موتور جستجوی گوگل به عنوان مهمترین جستجوگر اینترنت همواره در برنامه های کسب درامد مورد توجه قرار گرفته است. امروزه برای وبمسترها بسیار اهمیت دارد که وبسایت آنها در جستجوهای گوگل با چه کلمات کلیدی و در چه رتبه ای ظاهر می شود. گروههای گوگل google groups نیز علاوه بر کارکرد اجتماعی بعنوان ابزاری قوی برای بازاریابی مورد توجه قرار گر فته اند. دو برنامه گوگل ادسنز و گوگل ادوردز نیز از سوی گوگل ارایه می شود که اولی مهمترین ابزار کسب درامد برای وبمسترها و وبلاگنویسها و دومی مهمترین ابزار بازاریابی می باشد. مقالات و مطالبی که در خود وبسایت گوگل در این موارد وجود دارد مهمترین و معتبرترین منابع برای کسب اطلاعات در مورد این ابزارها است.اما مطالب نادرست زیادی نیز از سوی افراد مختلف در این موارد منتشر شده است و کاربران ایرانی هنوز برای کار با این سیستمها دچار ابهاماتی هستند. هدف ازانتشار این مقاله رفع این ابهامات برای کاربران ایرانی است.

گوگل ادسنز google adsense
شکل کلی کار با این سیستم بسیار آسان است. ابتدا به وبسایت گوگل می روید و یک حساب گوگل ادسنز باز می کنید.توضیحات بطور کامل در وبسایت گوگل امده است:
www.google.com/adsense
آنگاه وارد حساب خود می شوید و تعیین می کنید که چه نوع تبلیغاتی نیاز دارید(از نظر ابعاد، رنگ، متنی یا تصویری و...) و بر آن اساس کدهایی(جاوا اسکریپت) در اختیار شما قرار می گیرد.این کدها را در وبسایت یا وبلاگ خود می گذارید.همه چیز اتوماتیک پیش می رود.تبلیغاتی در وبسایت شما ظاهر می شود که در ارتباط با موضوع و عنوان وبسایت است. اگر مخاطبین وبسایت شما برای بازدید از لینکهای تبلیغاتی بر روی آنها کلیک کنند مبلغی به حساب شما منظور می شود. در واقع موفقیت این سیستم و فراگیر شدن آن بدلیل سادگی روش کار بوده است.بطوریکه وبمستر یا وبلاگنویس بجای صرف وقت برای گرفتن آگهی تنها به فکر بالابردن محتواء سایت و افزایش مخاطبین باشد.
شرایط وبسایت یا وبلاگ : وبسایتی که تبلیغات گوگل را منتشر می کند باید دارای یکسری شرایط باشد که بخوبی در وبسایت گوگل توضیح داده شده است.هنگام تقاضا برای ایجاد حساب گوگل ادسنز نیز باید وبسایت یا وبلاگی واجد شرایط را در فرم تقاضا معرفی نمایید.در مجموع شرایط ساده ای وجود دارد مثلا" وبسایت شما نباید مروج اعمال غیراخلاقی یا غیرقانونی مانند فحشا یا نژادپرستی باشد. یکی از ابهاماتی که برای کاربران ایرانی بوجود آمده است مربوط به زبان وبسایت می باشد. براساس مقررات گوگل ادسنز زبان اولیه وبسایت باید در لیست زبانهای مورد پشتیبانی قرار داشته باشد و البته زبان فارسی در آن لیست قرار ندارد. این امر موجب شده است که برخی تصور کنند در صفحات فارسی نمی توان از تبلیغات گوگل ادسنز استفاده کرد در حالی که این تصور کاملا" نادرست می باشد.ما در برنامه های آموزش تجارت الکترونیک، در میان شرکت کنندگان در دوره راه اندازی و مدیریت کسب و کارهای اینترنتی همیشه کاربرانی داریم که برای ایجاد حساب ادسنز اقدام می کنند بنابراین تجربیات بسیار خوبی در این زمینه کسب کرده ایم.کافی است زبان اولیه وبسایت یا وبلاگ شما در لیست زبانهای تحت پشتیبانی باشد ، انتشار مطالب به زبان فارسی مشکلی ایجاد نمی کند. برای روشن شدن موضوع تمرین فرضی ذیل را مجسم کنید:
یک پاراگراف به زبان انگلیسی بنویسید، آنگاه به یکی از سرویس دهندگان وبلاگ مراجعه کنید و یک وبلاگ ثبت نمایید.زبان و عنوان وبلاگ را انگلیسی انتخاب کنید.حال پاراگرافی را که نوشته اید بعنوان یک پیام از وبلاگ منتشر کنید.اکنون شما وبلاگی دارید که زبان اولیه آن انگلیسی است.می توانید دهها مقاله و مطلب به زبان فارسی با زبانهای دیگر در این وبلاگ منتشر کنید ولی زبان اولیه این وبلاگ انگلیسی است.آنچه برای گوگل اهمیت دارد تنها زبان اولیه وبسایت است.
گیرنده وجه : هنگام ثبت نام برای ایجاد حساب ادسنز از شما نام و آدرس دقیق شخصی خواسته می شود که گیرنده وجه payee خواهد بود و چکهای پرداختی گوگل به نام و آدرس او ارسال می شود. از آنجاییکه چکهای گوگل توسط بانکی صادر می شود که با ایران مبادلات مالی ندارد شخصی را که بعنوان گیرنده وجه معرفی می کنید باید مقیم خارج از کشور باشد.قبل از ارسال چک نامه ای برای گیرنده ارسال می شود که حاوی یک شماره شناسایی شخصی pin می باشد.بعد از دریافت این شماره آن را در کنترل پنل حساب ادسنز خود وارد می کنید و به این ترتیب به گوگل اطلاع می دهید که نامه ارسالی دریافت شده است و مشکلی در مورد آدرس و نام گیرنده وجود ندارد. از آن پس چکهای شما به آدرس گیرنده ارسال می شود.همانطور که گفته شد به جهت عدم امکان تبادل مالی با ایران از سوی بانک مربوطه آدرس گیرنده وجه باید در خارج از ایران باشد این ابدا" به این مفهوم نیست که افراد مقیم ایران نمی توانند برای ایجاد حساب ادسنز اقدام کنند.استفاده از تبلیغات گوگل در وبسایتها و وبلاگهای ایرانی به شرط رعایت همه مقررات کاملا" عملی و امکانپذیر است.شاهد ما شرکت کنندگان در کارگاه اموزش تجارت الکترونیک ما هستند که دوره راه اندازی و مدیریت کسب و کارهای اینترنتی را می گذرانند و این هم نمونه ای از یک صفحه فارسی در یک وبلاگ ایرانی که تبلیغات گوگل ادسنز را منتشر می کند:
http://iranchek.blogspot.com/2008/11/blog-post_26.html

گوگل ادوردز google adwords
گوگل ادوردز یک ابزار بسیار مهم بازاریابی و اطلاع رسانی در سطح بین المللی است.ابزاری که به آگهی دهنده کمک می کند تبلیغات خود را به مخاطبین واقعی آن برساند.توضیحات و اطلاعات دقیق در این مورد در خود وبسایت گوگل وجود دارد: adwords.google.com
در ارتباط با کارایی این سیستم تبلیغاتی برای ایرانیان به این نکات می توان اشاره کرد:
-اگر مخاطبین تبلیغات شما افرادی هستند که در ایران زندگی می کنند راههای بسیار ارزان تری برای تبلیغات وجود دارند البته بدیهی است که هیچ یک از کیفیت و اعتبار گوگل برخوردار نیستند.
-اگر وبسایت یا وبلاگ شما بزبان فارسی است، گوگل ادوردز ابزاری بسیارعالی برای معرفی به ایرانیان خارج از کشور می باشد.فراموش نکنید که چند میلیون ایرانی در خارج از ایران زندگی می کنند و این یک پتانسیل خوب برای بازاریابی در وبسایتهای فارسی زبان محسوب می شود.شبکه های تلویزیونی فارسی زبان خارج از کشور بخوبی از این پتانسیل بهره می گیرند. اینترنت این امکان را برای همه ما ایجاد کرده است که بتوانیم از این بازار سهمی داشته باشیم. در گوگل ادوردز می توانید تبلیغات خود را بطور محلی local با قیمتی بسیار ارزان نیز منتشر کنید.ممکن است هدف تبلیغات شما فقط کشوری خاص مانند امارات متحده عربی، شهری که گروه کثیری از ایرانیان زندگی می کنند مانند استکهلم یا محلاتی که محل تجمع ایرانیان است مانند سن خوزه در لس آنجلس باشد.
نکته:سرویس تبلیغات محلی ایران را تحت پوشش قرار نداده است و برای رساندن تبلیغ به داخل ایران باید از تبلیغات سراسری که پر هزینه تر است استفاده کنید.

۱ نظر:

  1. سلام مرا در این ممورد راهنمایی کنید:googleadsense
    hadimokhtarayan@yahoo.com

    پاسخحذف