چهارشنبه، مرداد ۰۷، ۱۳۸۸

روشهای دریافت و پرداخت پول در فروش آنلاین


فروش کالا و خدمات، مستلزم ایجاد روشی برای دریافت وجه از مشتریان می باشد. اگر می خواهید در وبسایت خود کالا یا خدماتی را بفروش برسانید باید روش مناسب پرداخت را نیز به مشتری معرفی نمایید.در این مقاله روشهای مختلف پرداخت وجه را معرفی می نماییم:
پرداخت هنگام تحویل کالا
در این روش مشتری کالایی را بشما سفارش می دهد و شما آن را ارسال می کنید. هنگام تحویل کالا مشتری بهاء آن را بطور نقدی به تحویل دهنده پرداخت می کند. اگر محدوده سفارش کالا شهر محل اقامتتان باشد، می توانید با یک شرکت حمل و نقل درون شهری کالا (مانند پیکهای موتوری و... ) قراردادی بدین منظور منعقد کنید. اگر حوزه فعالیت شما سراسر کشور باشد، خدمات شرکت پست مناسب می باشد.
- در این روش چنانچه مشتری از پذیرفتن کالاء سفارش داده شده امتناع ورزد، هزینه حمل کالا بعهده شما خواهد بود.
- معمولا" از این روش برای فروش کالاهای سبک مانند سی دی و کتاب استفاده می شود که قیمتشان گران نیست و هزینه حمل اندکی دارند.
- این شیوه برای ارسال کالا به مشتریان شناخته شده که دارای خرید قبلی نیز هستند ممکن است بسیار مؤثر و به صرفه باشد.
- در حال حاضر این روش برای ارسال کالا به خارج از کشور عملی نیست.

واریز به حساب
اگر برنامه فروش شما محدود به داخل کشور باشد، هنوز هم اعلام شماره حسابی که مشتریان بتوانند با واریز وجه به آن کالا و خدمات مورد تقاضاء را دریافت نمایند روش مناسبی می باشد. بخصوص که امروزه برای واریز پول به یک حساب بانکی، نیازی نیست به شعب بانک مراجعه شود و از طریق عابربانک و نیز خدمات اینترنتی بانکها اینکار بسادگی امکان پذیر است. پس از واریز وجه مشتری مشخصات سند انتقالی و نیز مشخصات خود را از طریق تلفن، ایمیل، فاکس و ... بشما اطلاع می دهد و کالا یا خدمات برای وی ارسال می شود.
انتقال وجه از حسابی در یک بانک به حساب دیگر در همان بانک معمولا" بسادگی و حتی بدون کارمزد انجام می شود. بنابراین بهتر است چندین شماره حساب در بانکهای مختلف را به مشتری اعلام کنید بلکه بتواند بانکی را که خود در آن حساب باز کرده است برای نقل و انتقال انتخاب نماید.

کارت پیش خرید prepaid card
کارتهای موسوم به کارت اینترنت که زمانی در ایران بسیار پرطرفدار بود نمونه ای از کارتهای پیش خرید محسوب می شوند.
در ایران تاکنون چند شبکه ارایه کارتهای پیش خرید آغاز بکار نموده اند و فروشگاههای اینترنتی می توانند با عضویت در این شبکه ها کارتهای پیش خرید انها را از مشتریان خود بپذیرند. چون هنوز هیچ یک از این شبکه ها مورد اقبال گسترده قرار نگرفته است از معرفی انها خودداری میکنیم اما امید میرود که با تلاش اداره کنندگان شبکه های کارتهای پیش خرید در آینده گام مهمی برای پرداختهای انلاین برداشته شود.

پذیرش کارت مالی و اعتباری Merchant Account
امروزه اغلب فروشگاهها و مراکز خرید، دارای دستگاههای خودپردازی هستند که افراد می توانند بسادگی با کارتهای مالی و اعتباری خود صورتحساب خود را پرداخت نمایند. دستگاه خودپرداز داخل فروشگاه در واقع ترمینالی است که کارت اعتباری مشتری را به شبکه بانکی متصل می کند تا مبلغی از حساب دارنده کارت به حساب تجاری Merchant Account فروشگاه منتقل شود.
در وبسایتها نیز می توان نرم افزاری را نصب کرد که پس از ورود اطلاعات مربوط به کارت مالی یا اعتباری، کار دستگاه خودپرداز فروشگاه را انجام دهد و بعنوان راهگذری(درگاه) gateway عمل کند که با اتصال به شبکه بانکی عمل انتقال وجه را انجام دهد.
پذیرش کارتهای عضو شبکه شتاب برای برنامه های فروش در داخل ایران و پذیرش ویزاکارت و مسترکارت برای برنامه های بین المللی فروش کاربرد دارد.اگر می خواهید در وبسایت خود امکان پرداخت توسط کارتهای مالی و اعتباری را برای مشتریان فراهم سازیدباید در بانکی که کارت مورد نظر را مبادله می کند یک حساب تجاری ویژه Merchant Account افتتاح نمایید. در حال حاضر بانک سامان بهترین خدمات را در مورد کارتهای عضو شبکه شتاب ارایه می کند. برای ویزا کارت و مسترکارت نیز در بانکهای بین المللی باید افتتاح حساب تجاری ویژه بنمایید. متاسفانه در زمان انتشار این مقاله هیچ بانک بین المللی در ایران شعبه ندارد.
بانکها برای افتتاح این نوع حساب تجاری که صاحب آن بتواند کارتهای اعتباری و مالی را در فروشگاه یا وبسایت خود بپذیرد شرایط خاصی دارند:
- باید کسب و کار شما ثبت شده باشد و آدرس و تلفن معینی داشته باشد.
- باید در کسب و کار شما بخشی بنام پشتیبانی فنی فعال باشد.
- ممکن است بانک بررسیهایی را در مورد کسب و کار شما انجام دهد .
- مبالغی بابت هزینه راه اندازی و نصب نرم افزار gateway و حق استفاده ماهانه از خدمات باید به بانک پرداخت شود.

بطور کلی اعمال این روش پرداخت برای کسب و کارهای کوچک دشوار و گاه حتی غیر عملی می باشد. بسیاری از فروشگاههای اینترنتی ممکن است تنها توسط یکنفر اداره شوند.

واسطه های پرداخت آنلاین Payment Service Providers
واسطه های پرداخت آنلاین که گاه بانک مجازی نیز نامیده می شوند امکان پرداخت را بسادگی در همه وبسایتها برای همه افراد فراهم آورده اند و کار با آنها بسیار ساده است.معمولا" پس از افتتاح حساب، نرم افزار یا کدهایی در اختیار شما قرار می گیرد که با قراردادن آنها در وبسایت خود امکان پرداخت برای مشتریان شما بسادگی فراهم می شود. اطلاق نام بانک مجازی برای این واسطه ها بخاطر انجام برخی از عملیات مالی مشابه بانکها می باشد. اما از لحاظ حقوقی برخی از این تشکیلات ممکن است بانک نباشند. بعنوان مثال مهمترین واسطه پرداخت انلاین یعنی پی پال Paypal در اروپا بعنوان یک بانک به ثبت رسیده است ولی در امریکا از لحاظ حقوقی یک مؤسسه عملیات پرداختpayment Processor محسوب می شود.برخی از این واسطه ها نیز در معرفی خود تأکید دارند که بانک نیستند و تنها کار عملیات مالی Payment Processing را انجام می دهند زیرا زمینه اصلی فعالیت بانک علاوه بر این عملیات جذب پس انداز و سرمایه گذاری می باشد ولی این واسطه ها معمولا" در این موارد فعالیت ندارند.
Paypal بعنوان مهمترین واسطه پرداخت در حال حاضر خدمات خود را به ایرانیان ارایه نمی کند. بطورکلی شرایط کنونی همکاری با واسطه های پرداخت امریکایی دیگر نیز مانند alertpay برای ایرانیها بطور مستقیم امکان پذیر نیست و با ریسک بالایی همراه می باشد. بنابراین توصیه می شود واسطه های غیرامریکایی را برای همکاری انتخاب کنید.
Webmoney در کشور روسیه به ثبت رسیده است و در سطح بین المللی سیستم مورد قبولی است با کاربران ایرانی مشکلی ندارد و یک وبسایت وب مانی فارسی نیز وجود دارد.
برخی دیگر از واسطه های پرداخت که با کاربران ایرانی مشکلی ندارند عبارتند از:
chronopay ، 2checkout، epayarea ، liberty reserve ، plimus
بخاطر داشته باشید که می توانید در وبسایت خود از چند واسطه پرداخت استفاده کنید.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر