چهارشنبه، مرداد ۰۷، ۱۳۸۸

آگهي هاي روزانه استخدام

يکي از روشهايي که جويندگان کار براي دستيابي به شغل از آن بهره مي گيرند، مراجعه به آگهي هاي استخدام روزانه است. اين نوع تبليغات معمولا" در جرايد محلي و گاه در بخش تبليغات رايگان برخي از وبسايتهاي مرجع منتشر مي شوند و هدف از آنها بيشتر جذب فوري نيرو با صرف هزينه کم براي تبليغات مي باشد. براي کاهش هزينه ها غالبا" آگهي دهنده متن تبليغات را کوتاه انتخاب مي نمايد. موسسات و بنگاههاي بزرگ اقتصادي اغلب آگهي هاي استخدام خود ار بصورت سراسري در نشريات کشور يا وبسايت همان بنگاه منتشر مي نمايند. در اينگونه بنگاهها و موسسات، متقاضي جهت استخدام بايد مراحلي گوناگون مانند شرکت در آزمون کتبي يا مصاحبه را طي نمايد و دوره زماني از مرحله تقاضا براي استخدام تا جذب شدن در کار طولاني است و گاه ممکن است يکسال نيز بطول انجامد.
آگهي هاي روزانه مربوط به موسسات و بنگاههاي اقتصادي کوچک يا متوسط مي باشد و اغلب مراحلي مانند تکميل فرم تقاضا و مصاحبه را دربر مي گيرد. پذيرش يا عدم پذيرش متقاضي معمولا" در زمان کوتاهي مشخص مي شود.در آگهي هاي روزانه براي افرادي که تجربه کاري و تخصص چنداني ندارند نيز فرصتهايي وجود دارد.
آگهي هاي روزانه يک منبع مهم براي جويندگان کار و کساني که نياز فوري و مبرم به اشتغال دارند محسوب مي شود.در اين مقاله ابهامها و مشکلات جوبندگان کار در مراجعه به اين نوع تبليغات را بررسي مي کنيم و سعي داريم روش صحيح استفاده از اين نوع تبليغات را ارائه نماييم. مراجعه کنندگان به آگهي هاي استخدام روزانه معمولا" پيش از تماس با آگهي دهنده با ابهامات زير روبرو هستند:
هويت آگهي دهنده
آگهي دهنده ها در اين نوع تبليغات، بخاطر کاهش هزينه ها از توضيح درمورد سوابق و موقعيت بنگاه اقتصادي خود حتي المقدور خودداري مي کنند. برخي از بنگاهها نيز به درج شماره تلفن اکتفا مي نمايند. از اينرو کارجو واقعا" بدرستي نمي تواند از متن آگهي به ميزان اعتبار و حتي نوع فعاليت بنگاه پي ببرد.
حقوق و مزاياي شغل
معمولا" مشاغلي که در آگهي هاي روزانه ارائه مي شوند، حقوق و دستمزد کمتري نسبت به استخدامهاي رسمي دارند. به ارقامي هم که گاهي در متن آگهي اعلام مي شود چندان نمي توان اعتماد کرد. به اين نمونه توجه کنيد:
استخدام کارمند فروش کامپيوتر
حقوق ماهي 500 هزارتومان
تلفن .........................
بعد از ارتباط با آگهي دهنده مشخص مي شود که حقوق مذکور زماني به کارمند تعلق مي گيرد که حداقل 20 کامپيوتر در ماه بفروشد.اين در حالي است که بنگاه فوق بسختي مي تواند 2 کامپيوتر را نيز در ماه بفروش برساند.
سعي نکنيد که بخواهيد در تماس تلفني از ميزان حقوق و مزاياي شغل درخواستي اطلاع کامل پيدا کنيد. معمولا" بنگاهها و موسساتي که با آگهي هاي روزانه نيرو جذب مي کنند، دستمزد را با توجه به قابليت و کارايي اعلام شده از سوي متقاضي در نظر مي گيرند. بنابراين چاره اي نمي ماند جز آنکه براي شغل مربوطه تقاضا بدهيد و با کارفرما بحث و گفتگو کنيد.
نوع شغل و وظايف کارمند
به تبليغ زير توجه کنيد:
يک شرکت از 200 نفر جوان فعال دعوت بهمکاري مي نمايد
آدرس ..................
چنين تبليغ کننده هايي گاه حتي از درج شماره تلفن نيز خودداري مي کنند. کارجو براستي قبل از مراجعه نمي داند چه شرکتي و براي چه شغلي آگهي کرده است. در موارد ديگر نيز ابهامهايي براي کارجو وجود دارد. مثلا" برخي بنگاههاي کوچک از منشي انتظار دارند که گاهي چاي نيز براي کافرماي خود بريزد يا حتي ظرفها را نيزبشورد. البته هر چه شغل مورد آگهي تخصصي تر باشد ميزان چنين ابهاماتي کمتر خواهد بود. در آگهي استخدام برنامه نويس کامپيوتر دامنه ابهامات به اين گستردگي نخواهد بود. اما بطور کلي بنظر مي رسد که تا قبل از ملاقات با کارفرما و گفتگو با او بدرستي نمي توان تعيين کرد که کارمند براي چه کاري و انجام چه وظايفي در نظر گرفته شده است.
امنيت محيط کار
ميزان سلامت محيط کار در بنگاههايي که با آگهي هاي روزانه نيرو جذب مي کنند، با مشاهده آگهي قابل اندازه گيري نيست.بهرحال براي يک کارجو نگرانيهايي از لحاظ سلامت و امنيت در محيط کاري وجود دارد و ترديدي نيست که در بسياري از موارد اعمال ناشايستي در محيط کاري صورت مي گيرد:
- سو استفاده هاي جنسي از نيروي کار: تنها به درخواست ارتباط جنسي از نيروي کار محدود نمي شود، بلکه بسياري از رفتارهاي ناشايست در ارتباطات فيزيکي و کلامي را در بر مي گيرد مانند نصب دوربينهاي مداربسته بدون اطلاع کارکنان در بخشهايي از محل کار که اصولا" براي کارهاي شخصي افراد در نظر گرفته شده است و موارد بسياري ديگر از ناامنيها.
- اعمال غير قانوني: موارد نادري هم وجود دارد که آگهي دهنده بظاهر يک بنگاه اقتصادي است و درواقع در آن اعمال خلافي از کلاهبرداري گرفته تا کارهاي غيرقانوني ديگر صورت مي گيرد. دير يا زود اينگونه تشکيلات به مجازات قانوني خود مي رسند.کارمندان اينگونه تشکيلات نيز مورد ظن قرار مي گيرند و بايد بيگناهي آنها اثبات گردد.کارمند بيچاره هم بدردسر مي افتد و هم بخشي از دستمزد خود را از دست مي دهد.
- عدم تعهد: برخي کارفرمايان نيز به تعهدات خود در قبال نيروي کار عمل نمي کنند و گاه هنگام پرداخت دستمزد، کارمند خود را به دردسر مي اندازند.

به فهرست فوق بازهم ميتوان افزود اما يک نتيجه کلي مي توانيم بدست آوريم و آن اينکه امنيت و سلامت محيط کار در مراجعه به آگهي هاي روزانه بايد مورد توجه جدي قرار گيرد.

روش صحيح استفاده از آگهي هاي استخدامي روزانه
افراد تنبل يا ترسو که دنبال بهانه مي گردند تا بيکار بودن خود را توجيه نمايند، در اين مقاله مستمسکهاي خوبي پيدا کرده اند و البته اين گروه منتظر مقالات بعدي ما هم باشند تا حسابي دلايل موجهي براي استراحت در منزل پيدا کنند.
کاريابي از طريق آگهي هاي روزانه روش مناسبي براي کساني است که تجربه کاري چنداني ندارند يا نياز فوري دارند براي دسترسي به شغل، ليکن بايد اينگونه جستجو با روش صحيح و اصولي آن صورت گيرد. در ادامه به روشهاي صحيح در مورد اشاره مي نماييم:
مراجعه حضوري و درخواست استخدام
حداکثر اطلاعاتي که ممکن است در تماس تلفني بشما گفته شود، ساعت کار، نوع فعاليت بنگاه و آدرس آن مي باشد.در مورد نوع فعاليت هم گاه بطور مبهم اطلاعات داده مي شود مانند اينکه ما يک موسسه فرهنگي هستيم يا اينجا يک شرکت بازرگاني است که معلوم نيست چه نوع فعاليت فرهنگي يا کار بازرگاني انجام مي شود.
يادتان باشد که اين بنگاهها در زمان انتشار آگهي با خيل عظيم تلفن کننده ها مواجه مي شوند و اغلب تمايل ندارند با تلفن کننده اي که معلوم نيست کيست و چقدر قابليت دارد، گفتگوي طولاني داشته باشند.در ضمن خوب يا بد صحبت کردن کسي که به تلفن ها پاسخ مي گويد لزوما" رابطه مستقيمي با اعتبار آگهي دهنده ندارد. اگر مي خواهيد خود و ديگران را قانع سازيد که دنبال کار هستيد اما شغل مناسبي نمي يابيد، با آگهي دهنده ها تماس بگيريد با چندتاييشان دعوا کنيد و در انتها هم نتيجه گيري کنيد که کار مناسبي وجود ندارد. اما اگر واقعا" دنبال کار هستيد خيلي کوتاه در تلفن نوع شغل، نوع فعاليت بنگاه و آدرس آن را سئوال کنيد و براي مراجعه حضوري آماده شويد.همه چيز در ملاقات حضوري بدست مي آيد. اگر نگران هستيد که در ملاقاتهاي حضوري نتيجه مثبتي حاصل نشود، حتما" ادامه اين مطلب را بخوانيد و فراموش نکنيد که تلاش براي گفتگوهاي تلفني، معمولا" هيچ دستاوردي جز سرخوردگي ندارد.
ملاقاتهاي چند گانه روزانه با کارفرمايان
يک جوينده واقعي کار، صبحها در آغاز ساعات اداري تعداد زيادي از آگهيهاي روزانه را انتخاب مي کند و در يک مکالمه کوتاه تلفني براي مراجعه حضوري وقت ملاقات مي گيرد. بسياري از آگهي دهنده ها ساعت مشخصي را براي ملاقات معين نمي کنند و مثلا" مي گويند از ساعت 10 صبح تا 4 بعد از ظهر مراجعه نماييد و اين برنامه ريزي ملاقاتهاي روزانه را براي کارجو آسان تر مي کند. مي توانيد بر اساس نشاني هايي که بدست مي آوريد، دوري و نزديکي آنها برنامه اي براي مراجعه به محل کار آگهي دهنده ها تنظيم نماييد. کسي که در تهران زندگي مي کند، مي تواند روزانه حداقل به پنج بنگاه مراجعه نمايد. اگر دوروز آخر هفته را در نظر نگيريم، مي شود هفته اي 25 ملاقات کاري و در ماه حداقل 100 ملاقات کاري. اين ارقام با تلاش بيشتر مي تواند افزايش يابد.تصور نمي کنم کسي که از اين روش استفاده مي کند، نتيجه اي نگيرد. هر ملاقات و مراجعه جديد درواقع تجربه اي جديد خواهد بود.هزينه و زماني که براي اين هدف مي گذاريد بهيچ عنوان بهدر نمي رود.
اعتبار آگهي دهنده هاي استخدام
ميزان سابقه فعاليت هر بنگاه اقتصادي معيار مهمي براي تعيين اعتبار آن مي باشد. به شرکتها و موسسات تازه تاسيس همواره مي توان با ترديد نگاه کرد. توجه به مدارک قانوني يک شرکت نيز اهميت دارد. بهرحال اگر در مورد اعتبار يک موسسه و نيز امنيت محيط کار آن دچار ترديد هستيد، حتما" با فردي آگاه مشورت کنيد. دقت کنيد که مشاور شما تجربه کافي در اين موارد را داشته باشد. مثلا" مشورت با يک فرد خانه دار يا با يک کارمند قديمي دولت درباره محيطهاي کار خصوصي، معلوم نيست نتيجه مثبتي داشته باشد. اين افراد ممکن است بدگمانيها يا خوشبينيهاي بيموردي را عنوان کنند. در هر صورت مشاوره راه مفيدي براي تصميم گيري در موارد ترديد و دودلي است. اگر به مشاوري آگاه دسترسي نداريد و در مورد سلامت و امنيت محيط کار دچار ترديد و دودلي هستيد( البته بعد از مراجعه حضوري و ملاقات با کارفرما) بهتر است حتي در صورت پذيرفته شدن از آن شغل صرفه نظر نماييد.
در بنگاهها و موسسات کوچک توجه به اعتبار و شخصيت مدير مجموعه اهميت زيادي دارد. يک توصيه مهم به جوانان جوياي کار دارم و آن اينکه در انتخاب شغل تنها ميزان دستمزد را معيار قرار ندهند. کارکردن در يک موسسه معتبر و محيط سالم با دستمزدي پايين تر بمراتب بصرفه تر از کارکردن در محيطي ناامن و ناسالم با دستمزدي بيشتر است.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر