سه‌شنبه، مرداد ۰۶، ۱۳۸۸

شرکتهای هرمی

شرکت هرم موهومی که گاه به اختصار شرکت هرمی نامیده می شود، در واقع کلوب یا باشگاهی است که در آن هیچ فعالیت اقتصادی مهمی انجام نمی شود مگر عضو گیری!
شخص برای عضویت در این باشگاه باید مبلغی را به عنوان حق عضویت بپردازد. پس ازاین مرحله کار اصلی شروع میشود که یافتن اعضاء جدید برای باشگاه می باشد. او مو ظف است که تعداد مشخصی عضو جدید برای باشگاه پیدا کند، معمولا بین دو تا پنج نفر. این اعضاء جدید هم موظف هستند که به همان نحو اعضاء دیگری را به باشگاه معرفی کنند و الی آخر. شما راس هرم می شوید و افرادی که بطور مستقیم یا غیر مستقیم از جانب شما معرفی شده اند سطوح مختلف هرم می شوند. شما تا چند سطح از افراد معرفی شده، پورسانت می گیرید و بعد از مدتی میلیونر یا میلیاردر می میشوید بدون آنکه کار مهمی انجام داده باشید! پیدا کردن پنج نفر عضو که کار آسانی است بعد از آن هم نگران نباشید چون زیرگروه های شما هم کارشان براحتی شماست. راستی میدانید که اگر قرار باشد هر کسی پنج عضو به کلوب معرفی کند زیر مجموعه های شما هرگز به پانزده سطح نمی رسد. به یک دلیل بسیار ساده، چون در آن صورت تعداد افراد این زیر گروه چند برابر جمعیت فعلی کره زمین خواهد بود. با اینکه هرم ترسیمی این شرکت ها کاملا موهوم می باشد، اما باز هم عده ای ساده لوح فریب آنها را می خورند و عضو باشگاهی می شوند که فعالیت آن فقط عضو گیری است. البته برخی از کلوب ها برای منحرف کردن ذهن معاملاتی صوری را نیز وارد این هرم های موهوم می کنند. مثلا ممکن است ادعا شود که شما پس از عضویت مقداری طلا بنامتان می شود اما باز هم برای اینکه این طلا به دست شما برسد، چاره ای ندارید جز آنکه اعضاء جدید را معرفی کنید و آن اعضاء هم باید اعضاء جدید بیاورند. در واقع باز همان داستان که اساس و پایه کار عضو گیری است. برخی از این شرکتها ممکن است کالایی را به شما بفروشند که هیچ کاربرد خاصی ندارند یا اگر هم کاربردی دارد ارزش آن بسیار کمتر از پولی است که شما به آن شرکت پرداخته اید.شما آن کالای بیهوده را می خرید نه به خاطر ارزشی که دارد بلکه به امید پولدار شدن. بعد از آن هم وظیفه شما روشن است، یافتن تعدادی دیگر از افراد که آنها هم مثل شما آن کالا را خریداری کنند به امید اینکه با یافتن افرادی دیگر روزی میلیونر شوند. در این موارد هم تنها ظاهر قضایا تغییر یافته است و اساس همان است عضوگیری به امید ایجاد هرمی موهوم .
خوشبختانه در کشور ما با فعالیت این گونه کلوپ ها برخورد قانونی می شود. میدانید براستی امید به ایجاد هرمی موهومی چقدر وقت و سرمایه ملی را به هدر می دهد؟ اما به نظر این نگارنده در کنار برخورد قانونی باید اطلاع رسانی صحیح نیز انجام شود. مشاهده شده است که برخی از افراد فعالیت شرکت های بازار یابی چند سطحی را با هرم های موهومی یکسان پنداشته اند. برای روشن شدن موضوع با یک مثال شروع می کنیم. فرض کنید شما برای خرید کامپیوتر به شرکتی مراجعه می کنید و در آنجا ضمن معرفی چند مدل کامپیوتر مختلف این پیشنهاد هم به شما می شود:
اگر شما برای خرید کامپیوتر به ما مشتری معرفی کنید، در ازای هر خرید مشتری مستقیم مبلغ 100000 تومان کمیسیون به شما تعلق می گیرد. اگر مشتری معرفی شده توسط شما هم کسی را معرفی کند به ازاء هر خرید 50000 تومان سهم شما و اگر گروه اخیر هم کسی را معرفی کنند 25000 تومان به ازاء هر خرید به شما می رسد.
مثال فوق در واقع مدلی از بازاریابی چند سطحی یا
Multi-Level Marketing MLM می باشند. به این شیوه فروش گاهی بازاریابی هرمی نیز گفته می شود که از اساس با هرم موهومی متفاوت می باشد:
- در بازار یابی چند سطحی کالا یا خدماتی واقعی معامله می شود، هدف فروش است نه عضو گیری.
- شما یا افراد زیر مجموعه شما برای کسب درآمد باید یک کالای واقعی یا خدماتی را بفروشید تا درآمدی کسب نمائید. مشتری جهت استفاده از کالا اقدام به خرید می کند نه برای پولدار شدن.
- شما یا افراد زیر مجموعه شما مجبور نیستید که حتما تعداد مشخصی مشتری معرفی نمایید، هر مشتری معرفی شده پورسانت خاص خودش را دارد و شما هم سهم خود را دریافت می کنید.
- هیچ پولی برای خدمات موهوم مانند حق عضویت از جیب شما صرف نمی شود. اگر پولی خرج کرده اید در قبال آن کالا یا خدمات مشخصی را دریافت نموده اید.
- هیچ ادعایی وجود ندارد که بدون کار و تلاش می توان به درآمدی هنگفت رسید. شما درآمد کسب می کنید چون تلاش کرده اید و مشتری برای کالا یا خدماتی خاص پیدا کرده اید.
بگذارید همین جا یک راز بزرگ را با شما در میان بگذارم، اساس روشهای کسب درآمد بر پایه بازار یابی و جذب مشتری استوار است. هیچ کسب و کاری نمی تواند ادعا کند که بدون داشتن مشتری درآمدی دارد.
اگر به اصول و تکنیک های بازاریابی آشنا باشید هیچگاه بیکار نخواهید ماند. مشکل اینجاست که بسیاری از افراد فعال وقت و انرژی خود را صرف روشهایی می کنند که هیچ نتیجه روشنی ندارد یا کالاها و خدماتی را برای فروش انتخاب می کنند که اساسا ارزشی ندارند. در مواردی هم ممکن است بازاریابی برای شرکتی انجام شود که خود آن شرکت در حدی نیست که بخواهیم وقت و توان خود را برای آن صرف نمائیم.
اگر میخواهید بازار یاب ماهری شوید، وقت و توان خود را برای کالا یا خدماتی با ارزش صرف کنید و با شرکت یا موسسه ای کار کنید که اساسا لایق همکاری باشد و ارزش صرف انرژی را داشته باشد.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر