چهارشنبه، مرداد ۰۷، ۱۳۸۸

مزایا و زمینه های رشد کسب و کارهای خانگی


امروزه در بازار کار وسرمایه، کسب و کارهای خانگی مورد توجه روزافزونی قرار گرفته است بطوریکه برخی از کارشناسان عصر حاضر را دوران بازگشت به کسب و کارهای خانگی نامیده اند. مزایای بسیاری را برای این نوع کسب و کارها می توان برشمرد از جمله اینکه:
- کاهش مصرف انرژی بعلت حذف رفت و آمد بین محل کار و منزل ونیز عدم نیاز به مکانی مجزا برای محل کار
- ریسک کمتر کسب و کارهای خانگی: در اینگونه کسب و کارها نیاز به سرمایه گذاری کمتری وجود دارد و از هزینه های جاری نیز کاسته می شود.
- امکان انجام کارهای تیمی بدون نیاز به حضور فیزیکی در مکانی خاص: با استفاده از شبکه اینترنت افراد مختلف می توانند باهم همکاری داشته باشند در حالی که هریک در منزل خود مشغول انجام کار هستند.
- افزایش خلاقیت : محدودیتها و مقررات خاص محیطهای اداری و تجاری بشدت از کارایی نیروی خلاقه افراد می کاهد. بدیهی است که این محدودیتها در منزل جود ندارد.

با توجه به مزایای کسب و کارهای خانگی ،در ایران زمینه های زیادی برای رشد این نوع کسب و کارها وجود دارد:
- گرانی فضاهای تجاری و اداری: در سالهای اخیر هزینه خرید و اجاره اماکن تجاری و اداری بشدت رشد داشته است.
- وضعیت زنان: تحصیلات بالای زنان در کشورما موجب گردیده است که همه افراد جامعه خواهان ایفای نقشی فعال در اقتصاد خانواده باشند.فرهنگ سنتی ما و نیز نگرانی افراد از وضعیت تربیت فرزندان در غیاب مادر حضور زنان در محیطهای اداری و تجاری را دشوار ساخته است.کسب و کارهای خانگی به بانوان این فرصت را میدهد که با حضور بیشتر در محیط خانواده نقش موثرتری در اقتصاد داشته باشند.
- ترافیک شهری: دشواریها رفت و آمد روزانه در تهران و برخی شهرهای بزرگ و نیز فضای استرس زای محیطهای اداری و تجاری زمینه ای است برای گرایش مردم به کسب و کارهای خانگی.
بطور کلی با توجه زمینه های موجود و مزایای کسب و کارهای خانگی در سالهای آینده شاهد رشد این نوع کسب و کارها خواهیم. وجود مراکز آموزشی و مشاوره برای متقاضیان این کسب و کارها امری ضروری بنظر می رسد.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر