جمعه، مرداد ۰۹، ۱۳۸۸

فناوری اطلاعات و کارایی آموزش


بکارگیری فناوری اطلاعات تاثیر بسزایی می تواند در بهبود کارایی روشهای آموزشی ایفا نماید که در اینجا به چند اشاره می نماییم:
شبیه سازی
نرم افزارهای آموزشی به دانش آموزان کمک می کنند که با کامپیوتر و بدون نیاز به امکانات آزمایشگاهی، آزمایشهای مربوط بدروس مختلف از فیزیک و شیمی گرفته تا زیست شناسی را شبیه سازی نمایند.حتی می توان فعالیتهای کارگاهی را نیز با کمک نرم افزارها شبیه سازی کرد. استفاده از این نرم افزارها بویزه در کشور ما که اغلب مدارس فاقد امکانات کافی یرای فعالیتهای آزمایشگاهی و کارگاهی هستند، بیشتر حائز اهمیت است.
ارتباط خانه و مدرسه
دانش آموزان میتوانند در منزل نیز با معلمین خود از طریق اینترنت در ارتباط باشند. در ایام تعطیلات معلمین می توانند بر تکالیف دانش آموزان نظارت داشته باشند و گزارش فعالیتهای دانش آموزان را دریافت کنند.
اینترنت میتواند وسیله ای ارتباطی بین مربیان در مدرسه و والدین دانش آموز نیز باشد.
دسترسی به اطلاعات
اینترنت امکان دسترسی دانش آموزان به منابع مختلف اطلاعات را فراهم می سازد.ایجاد و گسترش کتابخانه های الکترونیک در سطح ملی بسیار کم هزینه تر و کاراتر از کتابخانه های سنتی است.
تاخیر در بکارگیری فناوری اطلاعات در امر اموزش در مدارس بنوعی هدر دادن منابع ملی محسوب می شود.از آنجا که مدارس در کشور ما فاقد استقلال و تحت نظارت کامل دولت هستند، انتظار می رود که در سال اصلاح الگوی مصرف مقامات دولتی به این امر توجه جدی تری داشته باشند.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر