چهارشنبه، مرداد ۰۷، ۱۳۸۸

استخدام در شرکت هاي بين المللي

براي بسياري از افراد استخدام شدن در يک شرکت معتبر بين المللي مانند گوگل يا اريکسون آرزو محسوب مي شود. کار کردن در اينگونه شرکتها علاوه بر مزاياي مادي احترام زيادي را نيز براي افراد ايجاد مي کند.اغلب اين شرکتها در وبسايت خود بخشي دارند که مربوط به متقاضيان استخدام است و در آن بخش چگونگي ارائه تقاضا و مراحل استخدام توضيح داده شده است.بعبارت ديگر درهاي اين شرکتها هميشه به روي افراد مستعد، قابل و توانمند گشوده است.
براي استخدام شدن در اين شرکتها چه معيارهايي وجود دارد و به چه نکاتي بايد توجه داشت؟ پژمان دشتي نژاد از کامندان شرکت گوگل در مصاحبه اي که روزنامه آسيا در شماره 524 خود آن را منتشر کرده است، به سرفصلهايي که براي استخدام شدن مهم هستند، اشاره مي کند.نکات مورد اشاره در اين مصاحبه عبارتند از:
- رزومه حرفه اي: رزومه را مناسب و حرفه اي تهيه کنيد. فرم ظاهري رزومه بسيار مهم است و بايد داراي ساختار و چيدمان استاندارد باشد.
- کارهاي فوق برنامه: کارهاي فوق برنامه اي که شخص انجام مي دهد براي شرکتها اهميت دارد.اينکه متقاضي عضو NGO باشد يا در کارهاي خيريه شرکت کند، مهم است. آنها مي خواهند بدانند کارمندشان خارج از محيط کار چه مي کند. حتي نوع ورزشي که فرد انجام مي دهد يا سازي که مي نوازد داراي اهميت است.
- داشتن توانايي مديريتي: لازم است فرد در دو حوزه مديريت پروژه و مديريت انساني توانمند باشد.شرکتها علاقه دارند کسي را استخدام نمايند که هم در رشته خود موفق باشد و هم بتواند پروژه و انسانها را مديريت کند.
- توانايي زباني: دانستن زبان انگليسي براي کار در يک شرکت بين المللي امري کاملا" ضروري است.اما اگر کسي زبان سومي را هم بداند در استخدام او موثر خواهد بود.
- دانش کاري: بديهي است که فرد بايد از دانش کافي در زمينه کاري که تقاضا مي دهد برخوردار باشد.
- اطلاعات درباره شرکت مقصد: مهم است که در حين مصاحبه اطلاعات حداقلي درباره جديدترين اخبار شرکت داشته باشيم. اخبار شرکتهاي بزرگ در اينترنت وجود دارد.
- سوابق حرفه اي: براي شرکتها مهم است بدانند افراد تا بحال چه مشاغلي داشته اند و کارهايشان چه نتايجي داشته است.اين نتايج بايد قابل لمس باشند و صرف اينکه کسي بگويد در فلان جا مدير بوده ام دردي را دوا نمي کند.
- درخواست نامه: مهم است که خود را خوب معرفي کنيم و در اين نامه بگوييم که چرا بدرد اينکار مي خوريم. داشتن يک درخواست نامه خوب مقدمه اي است که شرکتها بسراغ رزومه شخص بروند.
اميد است شاهد حضور هرچه بيشتر هموطنان در شرکتهاي بين المللي بويژه در داخل ميهن باشيم.

۱ نظر:

  1. واقعا عالی بود خواهش می کنم کمک منم کنید تادر این حیطه وارد بشم stmncomputer@yahoo.com

    پاسخحذف