شنبه، بهمن ۱۰، ۱۳۸۸

تبلیغ در روزنامه ها

چه نوع تبلیغی برای کسب وکارهای کوچک مناسب تر است؟
به نظر میرسد که در ایران هنوز تبلیغ در روزنامه ها طرفداران زیادی دارد. بویژه بخشی از روزنامه که به نیازمندیها معروف شده است. تبلیغ در این قسمت ارزان است و احتمالن می تواند باعث جذب فوری تعدادی مشتری شود.اما مشکللاتی هم در این نوع تبلیغات وجود دارد که گاهی برخی از کسب وکارها از این نوع اگهی صرف نظر می کنند. وقتی شما در نیازمندیها آگهی میدهید، همه تلفن کننده ها مشتری نیستند، بلکه گاهی چندین برابر تلفنهای زاید را باید پاسخ بدهید:
- همکاران: بله در هر ستون روزنامه که آگهی بدهید، تعدادی از دفاتر و شرکتهایی که کاری مشابه شما دارند، کنجکاو می شوند که در مورد شما بیشتر بدانند. بویژه اگر جدید باشید. اینگونه تلفن ها در دوران رکود که شرکتها فعالیت کمتری دارند، واقعن سرسام آور و مزاحم می شوند.اینها بعنوان مشتری تماس می گیرند و ممکن است پرسشهای عجیبی هم بپرسند مثل اینکه آیا از برنامه شما استقبال خوبی بعمل آمده است؟
- نهادهای نظارتی: چندین نهاد دولتی وجود دارند که کارشان تماس با آگهی دهنده ها است.اینکه کدامشان با شما تماس بگیرند، بستگی به این دارد که موضوع آگهی شما چه باشد.مثلن اگر آگهی شما در ارتباط با گردشگری باشد، خانمی با شما تماس می گیرد و می پرسد: " آقا شما کربلا هم می برید؟" یا اگر آگهی استخدام منشی داده باشید  خانمی با شما تماس می گیرد و سئوال میکند: "شما چه جور منشی نیاز دارید؟ مجرد یا متاهل؟" اگر آگهی شما کمی ابهام داشته باشد که خدا می داند چند نهاد نظارتی با شما تماس خواهند گرفت. یک آقای نسبتن مسن هم هست که آدرس شما را می پرسد. این افراد ظاهرن طوری انتخاب شده اند که نتوانید بفهمید از سازمانی نظارتی تماس می گیرند اما لااقل من که صدای بسیاری از آنها را می شناسم.
- شرکتهای تبلیغاتی و بازاریابهای تلفنی: کافیست یک آگهی در روزنامه ای بدهید تا دهها تلفن از جانب شرکتهای تبلیغاتی بشما بشود که آیا مایلید آگهی شما در فلان نشریه هم چاپ شود؟ سایر بازاریابهای تلفنی هم که جای خود دارند. کارت تلفن، کپسول آتش نشانی و خیلی محصولات دیگه که بشما از طریق تلفن پیشنهاد می شوند.برخی از این شرکتها هم چند بار با شما تماس می گیرند، چون چندین بازاریاب دارند و سیستمی هم ندارند که تلفنها را بین بازاریابها دسته بندی کنند البته ناگفته پیداست که این شرکتها بسیار ضعیف هستند و اگر خدای ناکرده به بازاریابشان اعتراض کنی که چندمین بار است با ما تماس می گیرید، با کمال تعجب می شنوی که تلفن کننده بجای معذرت خواهی می گوید که حالا مگه چی شده آقا ما که نمی تونیم هرجا زنگ میزنیم ثبت کنیم تا همه ببینند.ناگفته پیداست چنین بازاریابهای ناشی چون فروش کمی هم دارند، اغلب بسیار زودرنج و پرخاشگر هم هستند. شرکتها حرفه ای هم ممکن است بیش از یکبار با شما تماس بگیرند.آنها اول ممکن است اطلاعاتی درمورد فعالیت شرکت شما یا نام مدیر شرکت شما بدست آورند و بعد در تلفنهای بعدی محصولشان را معرفی کنند.
بانکهای اطلاعاتی: اینها هم دفاتری هستند که اطلاعات آگهی دهنده ها را جمع آوری می کنند تا عمدتن برای مقاصد بازاریابی استفاده نمایند. آنها وقت زیادی را از شما تلف می کنند.چون شما را کاملن از مسیر منحرف می کنند.مثلن با حربه ای سعی می کنند آدرس ایمیل شما را بدست آورند. خدا بخیر بگذراند وقتی ایمیل شما را بدست آوردند، اسپم است که سرریز می شود.
- افراد بیکار: افراد بیکار یا بازنشسته هم ممکن است برای سرگرمی یا از روی حس کنجکاوی با شما تماس بگیرند و سئوالاتی را مطرح کنند. اینگروه واقعن وقت شما را می گیرند.آنها ممکن است آدرس شما را بپرسند بدون آنکه یادداشت کنند یا سر قیمت با شما چانه بزنند بی آنکه قصد خرید داشته باشند.
- سایر تلفن های بیمورد: اگر بدشانس باشید بجز گروههای فوق تلفنهای بی مورد دیگری هم بشما خواهد شد. مثلن از جانب یک گروهی که دارند برنامه ای رادیویی یا تلویزیونی تهیه می کنند یا گروههایی که در مورد موضوع خاص تحقیق می کنند.
همانطور که می بینید این نوع تبلیغات دردسرهای زیادی بهمراه دارد و از همه مهمتر اینکه اگر تازه کار باشید در تجزیه و تحلیل اطلاعاتی که از تلفن کننده ها بدست میاورید، به نتایج نادرستی می رسید.
من شخصن تبلیغ در اینترنت را بسیار مفیدتر و کم هزینه تر از تبلیغ در روزنامه ها می دانم.

۱ نظر:

  1. با عرض سلام
    اين موضوع خوب است ازشما تشكر ميكنم

    پاسخحذف