دوشنبه، دی ۲۱، ۱۳۸۸

ریسک و آینده نگری

در دنیای کسب و کار یک تفاوت مهم بین افراد ثروتمند و فقیر وجود دارد. ثروتمندان دست به هرکاری میزنند ، می دانند که ممکن است برنامه آنها نتیجه اولیه دلخواه را بدست نیاورد. ثروتمندان منتظر این هستند که با مشکلاتی مواجه شوند تا راه رسیدن به مسیر را اصلاح نمایند.ثروتمندان بدنبال نتیجه نهایی هستند و نه دستاورد آنی. ثروتمندان می دانند که هر طرح و برنامه ای در عمل ممکن است در مراحل اولیه با شکست و ناکامی مواجه شود.باید با درسهایی که در مراحل شکست می گیریم راه پیروزی و موفقیت را پیدا کنیم. کی و در چه مرحله ای به پیروزی نائل می شویم؟ پیروزمندان می دانند که آینده را بطور قطع و محتوم نمی توان پیش بینی کرد.
اما بازندگان به دنبال برنامه هایی می روند که بتوانند نتیجه آن را بطور قطعی پیش بینی کنند. اگر برای شرکتی کار کنم حتمن در پایان ماه آب باریکه ای بمن می رسد، این قطعی و یقینی است، پس چرا باید مسیری را انتخاب کنم که نتیجه آن نامعلوم است؟ این پرسش همیشگی بازندگان است.بازندگان به گمان خویش بسیار زرنگ هستند و فقط دنبال برنامه هایی می روند که همه چیز در آنها تضمین شده باشد اما پیروزمندان می دانند که فردا را هرگز نمی توان بطور قطع پیش بینی کرد و از اینروست که می گوییم پیروزمندان ریسک پذیر هستند.
البته بازندگان هم ریسک و خطر می کنند، می دانید چگونه ریسکهایی؟ مثلن آنها پول خود را برای شرکت در یک برنامه لاتاری یا قرعه کشی می گذارند و آنگاه شب و روز خواب بر چشم ندارند تا ببینند نتیجه این قرعه کشی به کجا می انجامد.پیروزمندان چطور؟ آنها هم ممکن است در چنین برنامه هایی شرکت کنند ولی نه برای پولدار شدن بلکه برای تفریح و سرگرمی یا اینکه شاید پس انداز کوچک انها گره ای از کارهای دیگران را بگشاید. پیروزمندان در انتظار چنین بردهایی نمی نشینند و دل به آن نمی بندند.
پیروزمندان در زمینه هایی ریسک می کنند که مربوط به طرح و برنامه خودشان می شود. آنها به نتیجه نهایی فکر می کنند و نه آنی.
کارآفرینان انسانهای پیروزمند در عرصه کسب و کار هستند. انسان کارآفرین ریسک پذیر است چون به برنامه های خود اطمینان دارد ولی می داند که همواره درسهایی است که باید در آینده بیاموزد.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر