شنبه، آبان ۰۹، ۱۳۸۸

علی رضا اصغر پور کارآفرین صنایع چوب

شرکت صنایع چوبی بهارنارنج فعّالیت خود را از تاریخ 23 بهمن ماه 1380 با هدف تولید محصولات چوبی و MDF آغاز نمود. کارخانه‌ی این شرکت در زمینی به مساحت 7000 مترمربّع در شهرک صنعتی بندپی شرقی احداث گردید. سرآغاز فعّالیت شرکت در زمینه‌ی MDF همگام با تکنولوژی روز اروپا بود که باعث بالابردن سهم شرکت در بازارهای داخلی و خارجی و تضمین کیفیت موادّ اوّلیه‌ی آن گردید و موجب افزایش کارآیی، بهره‌وری و درنهایت ارتقاء کیفیت محصولات تولیدی قابل رقابت با محصولات بین‌المللی و رضایت بیش از پیش مشتریان تولیدات بهارنارنج گردید.
علیرضا اسماعیل‌پور کارآفرین ایرانی در سال 1341 در محلّه‌ی بیژن‌حاجی بابل متولّد شد و مدیرعامل شرکت بهارنارنج می‌باشد. او درباره‌ی انتخاب این شغل چنین می‌گوید: «در سال 1359 بعد از گرفتن دیپلم به علّت تعطیلی دانشگاهها و انقلاب فرهنگی ناچار به بازار روی آوردم. بدلیل علاقه به رشته‌ی الکترونیک جهت آموزش اوّلیه به صندوق کارآموزی مراجعه نمودم که با تکمیل ظرفیت در این رشته مواجه شدم و به‌ناچار رشته‌ی چوب و نجّاری را پذیرفتم و یک دوره‌ی آموزشی سه‌ماهه را پشت‌سر گذاشتم . بعدازظهرها هم نزد استادکاری به‌نام آقای “دایی‌پور” به‌صورت کارآموزی می‌کردم، او شرطی را برای پذیرش من گذاشته‌بود. این‌که تمام مغازه‌اش را در مدّت یک‌هفته تمیز کنم تا بعد تصمیم بگیرد که آیا مرا می پذیرد یا خیر؟ شاید حدود دو وانت‌نیسان از مغازه‌ی او خاک ارّه و پوشال را جمع‌آوری کردم و بعد از یک هفته استاد گفت: اگر این‌کار را نمی‌کردی تو را پذیرا نبودم. بلافاصله بعد از 3 ماه آموزش با2000 تومان سرمایه‌ی اوّلیه که از 1600 تومان فروش دوچرخه‌ام (چون رشته‌ی ورزشی‌ام دوچرخه‌سواری بود) و 400 تومان قرض از چندجا مغازه‌ای 20متری در حوالی اوقاف با ماهی 1000 تومان اجاره کردم و ابزار اوّلیه‌ی نجّاری را خریداری کردم.»
اوّلین سفارش
«اوّلین سفارش من ساخت میز سماور به قیمت 300 تومان بود که با دریافت اوّلین دستمزد بسیار خوشحال شدم.»
گسترش کار
«بعداز اینکه در سال 60 جواز رشته‌ی نجّاری را گرفتم، از همان موقع کارم را گسترش دادم و پس از 3 تا 4 سال کارم در سطح بالا توسعه یافت و به‌ناچار مغازه‌ام را تعویض و در کمربندی غربی مغازه‌ای با مساحت 150 متری خریداری کردم. چون هدف اوّلی‌ه‌ ام بیشتر جذب نیروی کار بود و چون علاقه‌ی زیادی به این رشته داشتم از سال 71 کارم آنقدر گسترده شد که نمی‌توانستیم با آن مغازه‌ی کوچک جواب مشتریان را بدهیم. به‌همین‌خاطر شرکت صنایع چوب مام طیر را در جادّه‌ی کیاکلا تأسیس کردم. از سال 1380 با تفکر ایجاد فضای تولیدی مستقل و اشتغال‌زا اقدام به تأسیس شرکت بهارنارنج کردم. در سال 1381 قطعه‌زمین به مساحت 7000 مترمربّع در شهرک صنعتی بندپی شرقی خریداری کردم و طرحی را برای اشتغال 33 نفر ارائه دادم که در شهریور 1382 به بهره‌برداری رسید و در گام اوّل 12 نفر مشغول بکار شدند. در این‌سال محصولات چوبی بهارنارنج عرضه می‌ِشد. از سال 1383 با توجّه به ورود محصولات MDF به بازارهای جهانی و داخلی ، خطّ تولید محصولاتMDF را با جدیدترین و پیشرفته‌ترین ماشین‌آلات روز اروپا در کارخانه مستقر نمودم که خود باعث افزایش نیرو به 33 و سپس به 48 نفر شده‌است.»
MDF چیست؟
MDF از مشتقّات چوب بوجود می‌آید (که بصورتهای تارهای مویی الیاف درمی‌آورند) و بوسیله‌ی پرسهای قوی آن را فشرده می‌کنند و اگر بخواهند آن‌را ضدّ آب کنند، قبل از آنکه به‌صورت خمیر است با پارافیل مخلوط می‌کنند. نوع روکش‌های MDF متفاوت و دارای تنوّع رنگ بسیار است.»
تهیه‌ی موادّ اوّلیه
«موادّ اوّلیه ای که در بازار ایران از آن استفاده می‌شود از روسیه وارد می‌شود . برای تهیه‌ی MDF در داخل ایران کارخانه‌ی تخصّصی تولید MDF نداریم، هرچند در چمستان نور شرکتی است که MDF تولید می‌کند، امّا ابعاد کار آن طوری است که استاندارد روز نیست. به‌همین دلیل بیش از 80 تا 90 درصد MDF های موجود در بازار ایران از ترکیه وارد می‌شود .»
سطح کار
«ما روی کیفیت اهمّیت خاصّی قائل هستیم و تمام مراحل تولید ما از روی نقشه و استاندارد است. در واقع سیستم مدیریت کیفیت را استقرار دادیم و این سیستم باعث شد که مشتریان ما افزایش پیدا کردند. منتهی تولید ما جوابگوی این حجم مشتری نیست. به‌همین‌خاطر مجبور شدیم طرحهایمان را توسعه دهیم و هدفمان این است که شعبه‌هایمان را در سطح کشور افزایش دهیم. هرچند ما در مجموع شش شعبه داریم. (دوشعبه در بابل-یک شعبه ساری- یک شعبه گرگان-یک شعبه گنبد و یک شعبه بندرترکمن) امّا در برنامه‌ای که تدوین نمودیم در شهرهای تهران، اصفهان و شیراز نمایندگی‌هایمان را دایر خواهیم کرد. کاری که در بهارنارنج انجام دادیم یک تنوّعی بود در صنایع چوب بابل و حتّی مازندران.
وجود مبلمان چینی
«مبلهای چینی به‌عنوان یک رقیب جدّی به‌حساب نمی‌آید، امّا این باعث شده که ما سطح کارمان را بالا ببریم که بتوانیم با آنها به رقابت بپردازیم. مشکلی که در کالای چینی است این است که کالای ضعیفی هستند. یعنی قدرت دوام ندارند و فقط روی زیبایی آنها کار شده‌است و در مازندران در درازمدّت این کالاها جوابگو نیستند.»
رطوبت و تغییر حجم چوب
«در کارگاههای ما واحد کوره یا چوب‌خشک‌کنی وجود دارد. رطوبت اساندارد برای چوب 8 تا 12 درصد است. مشکل نجّاری‌های دیگر اینست که واحد چوب‌خشک‌کنی ندارند و به آن اهمّیت نمی‌دهند. در مازندران فقط ما دارای کوره هستیم. چوب که خشک می‌شود مقومت آن دو برابر می‌شود و چسب‌پذیری آن بالا می‌رود. از جمله در منازل بعلّت رطوبت زیاد تغییر حجم در چوب پدید نمی‌آید و لاروهایی که در چوب وجود دارد با گرمای بالای 70 درجه از بین خواهندرفت. دو کوره چوب‌خشک‌کنی داریم که نزدیک به 100 مترمکعب در ماه ظرفیت خشک‌کردن را دارند.
وضعیت صادرات
«ازجمله الزامات صادرات رعایت استاندارد ها و ایجاد واحد بسته بندی است . این شرکت در آبان‌ماه 84 استاندارد بین‌المللی ISO9001 را کسب نمود . فعلاً طرح مطالعاتی داریم که صادرات به کشورهای آسیای میانه و امارات بزودی صورت گیرد.
انتخاب طرح و مدل
طراحی را خودم انجام می‌دهم. درواقع طرّاح باید فکر مردم را بخواند، یعنی بداند که مردم چه می‌خواهند. در این منطقه یعنی شرق و غرب مازندران دو نوع ایده‌ی مختلف وجود دارد، یکسری از اجناس ما تخصّصی برای شرق مازندران و یکسری مخصوص غرب مازندران طراحی می شوند. کلاً هر طرحی که تا الآن دادیم از آن استقبال خوبی شد. ازجمله از خطّ تولید MDF جدید خیلی استقبال شد.»
چرا بعضی از صنایع چوبی به‌اصطلاح دچار کرم‌خوردگی می‌شوند؟
چون دراین منطقه رطوبت محیط زیاد است. اگر رطوبت بیش از 50 درصد باشد لاروهایی در داخل چوب وجود دارند. اگر چوب در فصل بهار قطع شود قبل از اینکه وارد کوره شود و از آن میز و یا صندلی و ... تولید شود لارو داخل آن تبدیل به حشره می‌شود. امّا کاری که ما انجام می‌دهیم توسّط گرمای بالای 70 درجه‌ی کوره که قبلاً ذکر شد، این لارو را از بین می‌بریم. کلّیه‌ی تولیدات ما با 4 سال ضمانت و 10 سال خدمات پس از فروش ارائه می‌شود.
برنامه‌های آینده
«ازجمله برنامه‌های آینده، استقرار واحد طرّاحی در شرکت می‌باشد و نیز برای تثبیت بازار خارجی به یکسری ماشین‌آلات تخصّصی نیاز داریم که از جمله‌‌ی آن CNC برش است که تمام اتوماتیک است، پرس وکیوم که روکش ملامینه را تا یک میلی‌متر پرس انجام می‌دهد و اگر این دستگاه را وارد کنیم مشکل خاصّی از نظر وجود ماشین‌آلات نخواهیم داشت .شعبه‌ای را در بازار یافت‌آباد راه‌اندازی خواهیم کرد. (یافتآباد کلّ بازار مبل ایران را پوشش می‌دهد، ولی بازار بابل هنوز شناخته‌شده نیست، امّا در این منطقه ما حرف اوّل را می‌زنیم.)»
رضایت از کار
من از شغل خودم راضی هستم. برای رشد در کارم از وام استفاده کرده‌ام. نزدیک به 700 میلیون تومان برای شرکت سرمایه‌گذاری کردم. طبق برنامه‌ریزی قسط آنها را دادم و هیچ بی‌رویه‌ی سرمایه‌گذاری نکردم و سرمایه‌گذاری را پلّه‌پلّه انجام داده‌ام. علاقه‌ای که به این کار داشتم باعث شد که خسته نشوم. شعار اشتغالزایی داریم ولی درکل اجرا نمی‌شود. هرکاری که صنتعگران می‌کنند با پشتکار و تلاش خودشان است.
نقش خانواده در موفّقیت کاری
همسرم برای موفقیتم بسیار همّت کرد و بسیار در این میان زحمت کشید. از دو شعبه که در بابل داریم یک شعبه را همسرم در اختیار دارد. سه فرزند دختر دارم که یکی از آنها دانشجوی رشته‌ی زبان انگلیسی که بعضی اوقات کمک می‌کند و دو فرزند دیگرم دانش آموزهستند. من علاقه داشتم دخترم در صنایع چوب تحصیل کند ولی خودش علاقه نداشت.
توصیه به جوانان
بعضی ازجوانان جنگنده نیستند. با آنها که صحبت می‌کنیم مأیوس هستند. درصورتی که خود من از اوّل هیچ‌چیز نداشتم، امّا دنبال کار را گرفتم و تا آخرش رفتم. البتّه با تلاش و پشتکار خودم. امّا جوانان امروز خیلی راحت زندگی می‌کنند. تا حرف بزنید می‌گویند پشتوانه نداریم، سرمایه‌ای نداریم که کاری را انجام دهیم.
خطّ مشی
شرکت بهارنارنج تولیدکننده‌ی انواع محصولات چوبی و MDF تأمین رضایت مشتریان را به‌عنوان هدف اصلی درنظر گرفته و در راستای تحقّق این هدف استقرار مدیریت کیفیت بر مبنای استاندارد ISO9001 به مورد اجرا گذاشته و درجهت پیاده‌سازی آن موارد زیر را مدّنظر قرار داده‌است:
- ارتقاء سطح کیفیت محصولات ارائه‌شده براساس الزامات مشتری
- افزایش بهره‌وری و توانمندی نیروی انسانی و ارتقاء دانش فنّی و مهارتها از طریق آموزشهای مستمر و مؤثّر
- تحویل به‌موقع محصول
- استفاده از تکنولوژی و تجهیزات نوین در تولید
- افزایش سهم محصولات تولیدی در بازارهای داخلی
- سعی و تلاش جهت حضور مطلوب در بازارهای بین المللی

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر