چهارشنبه، آبان ۰۶، ۱۳۸۸

تفاوت در شخصیت

ما همواره نیاز داریم که با افرادی دارای شخصیت های متفاوت سرو کار داشته باشیم. در زندگی روزمره و در کسب و کار با آدمها ی گوناگونی مواجه می شویم که هریک ویژگیهای خاص خود را دارند.روانشناسان سعی کرده اند که افراد را از نظر شخصیتی طبقه بندی نمایند.افرادی که از روابط عمومی موثری برخوردار هستند در ارتباط با دیگران به ویزگیهای شخصیتی آنها توجه دارند و در شرایط یکسان از همه افراد توقع رفتاری مشابه را ندارند. این هم یکنوع طبقه بندی شخصیتی افراد، البته شما می توانید از این نوع طبقه بندیها الهام بگیرید و سیستم طبقه بندی شخصیتی خودتان را داشته باشید:
-شخصیت همه چیز دان، معمولاً شخص متکبری ا ست که درباره همه چیز نظر می دهد. وقتی با او مقابله کنید، حالت دفاعی به خود می گیرد. این افراد نقاط حساس رفتاری دارند و پرخاشگرند و نمی دانند چطور یک تعارض را مدیریت کنند.

-شخصیت نق نقو که نقطه مثبتی درباره هیچ چیز به نظرش نمی رسد. بجای یافتن راه حل همیشه شکایت می کند. به هر کسی چیزی متفاوت می گوید. این شخص نیاز دارد تا تکنیک های حل مشکلات را یاد بگیرد و همواره نظرات منفی اش را به اطراف پرتاب نکند!

-شخصیت منفعل، این اشخاص معمولاً ایده ای نمی دهند و اجازه نمی دهند دیگران بفهمند طرفدار چه هستند. به عبارتی دهان بین نیز هستند و به راحتی نظراتشان دستکاری می شود. احساساتشان درباره مسایل مختلف، ثابت است و ترجیح می دهند وارد کشمکش نشوند. این اشخاص مورد توجه و احترام بخصوصی نیستند.

-شخصیت زورگو، که رفتار دیکتاتورگونه و ترساننده دارد تا همه را با خود موافق کند. عقب نشینی نمی کند و دیگران را مقصر می داند. این اشخاص ذهن بسته ای دارند و برای اثبات نظر خود از کاری دریغ نمی کنند.

-شخصیت بله قربان گو، که با هر نظری موافق است، کمی با شخص منفعل متفاوت است. بر این نوع شخصیت نمی توان اعتماد کرد زیرا فقط یک حرف را یاد گرفته است.

-شخصیت منفی نگر که غیرقابل انعطاف است ، به دیگران طعنه می زند ومی تواند باعث ایجاد مشکلات جدی برای سایرین شود.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر