جمعه، آذر ۱۸، ۱۳۹۰

اداری یا مسکونی

در گرجستان شما میتوانید منزل محل سکونت خود یا هر آپارتمان مسکونی دیگری را به دفتر کار تبدیل کنید بدون انکه دولت مزاحمتی برای شما ایجاد کند. ممکن است منزل خود را به آشپزخانه عمومی برای تحویل غذا در محل مشتری یا حتا تبدیل به رستوران کنید، فقط باید مراقب باشید که مزاحم همسایه ها نباشید. در مورد همسایه ها هم زیاد نگران نباشید، اغلب آنها از اینکه ببیند شما کار و کاسبی راه انداختید و احیانن موفق هستید، خوشحال هم میشوند. بعنوان مثال در محلی که من هم اکنون ساکن هستم یکی از آپارتمانها در مجتمع مسکونی تبدیل به مهد کودک شده است و سرو صدای کودکان هر روز محیط را پر میکند اما تا بحال هیچکس به این وضعیت اعتراض نکرده است بجز من که گاهی زیر لب غرغر میکنم!!!
بخاطر دارم که اواسط دهه هفتاد شمسی یک اپارتمان مسکونی در بلوار ناهید تهران اجاره کرده بودم تا از آنجا بعنوان محل کار استفاده کنم. کار من در آن زمان ارائه یک سری برنامه های اموزشی مکاتبه ای بود و مراجعه کننده چندانی نداشتم چون جزوه های اموزشی از طریق پست برای متقاضیان ارسال میشد. فقط گاهی اوقات افراد با وقت قبلی برای مشاوره به دفتر من می آمدند. هنوز چند روزی از افتتاح این دفتر نگذشته بود که یکی از همسایه ها در راهروی اپارتمان من را صدا کرد و پرسید که شما از آپارتمانتان بعنوان محل کار استفاده میکنید والبته که پاسخ من مثبت بود. همسایه محترم بمن اخطار داد که هرچه زودتر باید بساطم را از آنجا جمع کنم وگرنه به اداره اماکن شکایت خواهد کرد. از ایشان پرسیدم که کار من چه مزاحمتی برای شما دارد و متاسفانه پاسخ این بود که به هیچ وجه و تحت هیچ شرایطی برای ما قابل قبول نیست که در این ساختمان دفتر کاری وجود داشته باشد. یکروز هم همسایه پایینی ما درب آپارتمان را زد و گفت که میخواهد در مورد پول شارژ آپارتمان توضیحاتی بدهد اما بعد از ورود به آپارتمان در این مورد توضیح خواست که آیا من با خانم منشی محرم هستم یا نه و چطور ما دو نفری ساعتها پشت یک درب بسته با هم هستیم.منظورم از این توضیحات این بود که در ایران تنها دولت نیست که بطور مستقیم فضای کسب و کار را دشوار کرده است بلکه بخشی هم به فرهنگ عمومی جامعه بر میگردد.
در گرجستان دولت کمترین دخالت را در حوزه کسب و کار شما خواهد داشت و فرهنگ عمومی جامعه نیز از شما حمایت خواهد کرد.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر