سه‌شنبه، آذر ۱۵، ۱۳۹۰

کارآفرینان ایرانی در گرجستان

من از سال 2000 میلادی به گرجستان رفت و آمد داشتم اما در حال حاضر مدتی است که در این کشور کار و زندگی میکنم. وقتی به آمار و ارقام نگاه میکنیم، متوجه میشویم که سالانه تعداد بسیار زیادی از ایرانیان کشور خود را ترک میکنند و در نقطه ای دیگر از جهان مقیم میشوند. برخی از مسئولان دولتی در نوشته ها و مصاحبه هایشان در مورد علت این پدیده به موضوع دستمزد بالا و دسترسی به امکانات رفاهی، آموزشی و تحقیقاتی بیشتر در کشورهای پیشرفته اشاره میکنند و انگیزه مهاجران را برخورداری از این امکانات تلقی میکنند. مسلمن این نظریه در مورد ایرانی هایی که به گرجستان مهاجرت میکنند، درست نمی باشد. گرجستان اقتصادی به مراتب ضعیف تر از ایران دارد، آمار بیکاری در این کشور بالا است و سطح دستمزدها نیز پایین تر از ایران است. ایرانی هایی که به گرجستان مهاجرت می کنند، دنبال استخدام شدن نیستند، بلکه اغلب این افراد کار و کاسبی خودشان را راه اندازی میکنند. از سال گذشته تاکنون تعداد ایرانیان مقیم گرجستان رشد چشم گیری داشته است .سال گذشته دیدن یک مغازه در خیابانهای تفلیس با تابلوی ایرانی پدیده ای نادر بود. اما حالا دیگر گرجی ها هم دارند به تابلوها و تبلیغات فارسی عادت میکنند. فضای مناسب برای کسب و کار در گرجستان که شامل قوانین آسان و مراحل اداری کوتاه برای گرفتن مجوز جهت شروع فعالیت ، حق مالکیت برای خارجی ها و بسیاری از موارد دیگر باعث شده است که گرجستان برای کارآفرینان جذاب باشد.
از این پس قصد دارم که در این وبلاگ بر روی موضوع کارآفرینی در کشور گرجستان یعنی جایی که اکنون خودم هم در آن زندگی میکنم بیشتر تمرکز کنم . برای حل مشکل فیلترینگ این وبلاگ در ایران یک دامنه جدید ثبت کرده ام تا دسترسی به این وبلاگ با آدرس مستقیم و نه تنها از طریق زیر دامنه های بلاگ سپات امکانپذیر باشد. بنابراین وبلاگ کارافرینی بزودی همچون گذشته ها در دسترس هموطنان داخل کشور نیز قرار خواهد گرفت.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر