جمعه، خرداد ۲۸، ۱۳۸۹

حاج اسدالله عسگر اولادي: به ميلياردر بودنم افتخار مي كنم

من متولد 1314 در تهران هستم. برادر حاج حبيب الله كه او يكي از مشاهير عرصه سياست است و من از مشاهير عرصه اقتصاد. او عضو هيئت مؤتلفه اسلامي است و من عضو اتاق بازرگاني تهران. او همه فعاليتهايش را در سياست متمركز كرده و من در اقتصاد.بيش از 55 سال است كه كار بازرگاني وتجارت مي كنم.آدم اين روزها نيستم كه كارم حساب و كتاب نداشته باشد. قديمي هم فكر نمي كنم كه فكر كنيد توي دفترش يك چرتكه دارد و هنوز با مركب نامه مي نويسد. خودم را هميشه به روز نگه ميدارم و هرگز از تحولات جهاني عقب نمي مانم. پول هم دارم. دارايي هم دارم. ميلياردر هم هستم.حواسم به اخبار جمع است و هرچيز را كه بتوانم مي شنوم و مي خوانم. خلاصه چيزي از شماها كم ندارم. نمي دانم شما چند سال داريد اما همين قدر بدانيد كه نخستين شركت من متولد سال 1346 است. اولين شركت تجاري خود را كه هنوز شركت تجاري حساس نام دارد در سال 1346 تاسيس كردم. اين پيرمرد از ابتدا تاكنون كارش صادرات محصولات كشاورزي و خشكبار بوده است. با اين پيرمرد كشمش صادر كرده ام، پسته به خارجي ها فروخته ام، زيره به اروپا و امريكا و آسيا صادر كرده ام و براي كشور ارزآفريني كرده ام. افتخارم اينست كه هرگز چيزي وارد نكرده ام و در تمام سالهاي گذشته صادركننده باقي مانده ام. من اهل تهرانم و به قول بعضي ها بچه كف بازارم. كودكي هاي من در چهار راه سيروس و در كوچه حمام گلشن گذشته است. بچه كف بازارم و از سال 1314 كه به دنيا آمدم به ياد ندارم كه از كسي كمك گرفته باشم. از سال 1346 كه شركت حساس را داير كردم تا حالا صادرات كرده ام.
كسي كه از سال 1346 دارد كار اقتصادي انجام مي دهد و كارش تاحال ادامه پيدا كرده نمي تواند آدم بي لياقتي باشد. حتمن استعداد اينكار را داشته و حتمن تلاش زيادي كرده بنابراين شما نبايد لقب رانت خوار بدهي و بخواهي گذشته اش و تلاش هايش را زير سئوال ببري. من سابقه كار سياسي دارم و زياد هم دارم اما شما يك نمونه پيدا نمي كنيد كه از اين سابقه سوء استفاده شده باشد. من از بانكها وام نمي گيرم. صادركننده ام تا وارد كننده و در تمام 30 سال گذشته حتا يك پست سياسي هم نداشته ام. من فكر و دغدغه سياسي دارم اما كار سياسي نمي كنم و مهمتر اينكه هرگز از رابطه هاي سياسي ام استفاده و سوء استفاده نمي كنم. برادرم حاج حبيب الله عسگراولادي سياسي است اما من هميشه از ورود به سياست بدم مي آمد. پيش از انقلاب خيلي بيشتر كار سياسي مي كردم اما بعد از انقلاب كلن اينكارها را رها كردم. در تمام سالهاي گذشته هيچ پست و سمت دولتي نداشته ام به جز اينكه مدت كوتاهي مشاور شهيد رجايي بودم و البته از ابتداي انقلاب هم در اتاق بازرگاني حضور دارم. مي دانيد كه اتاق بازرگاني يك تشكل است و نه يك شركت سهامي كه كار اقتصادي بكند.خلاصه مي خواهم بگويم كه با همه بزرگان عرصه سياست رفاقت دارم اما نه آنها را وارد كار خود مي كنم نه اجازه ميدهم آنها وارد كار من شوند. اتفاقن در اتاق بازرگاني هميشه التماس دعاي ما اينست كه سياست به اقتصاد مجال نفس كشيدن بدهد.
علاقه به تجارت در من وجود داشت و زمينه هم داشتم. مثلن از اينكه آزاد هستم و خودم را محدود به كار دولتي و كارمندي نكرده ام فوق العاده خوشحالم. از بچگي هم هيچگا ه آرزو نداشتم كه وارد دولت بشوم و حقوق بگير دست و پا بسته باشم. به همه توصيه مي كنم ارزوي كارمندي دولت را از ذهن خود بيرون كنند. چون هم دولت كارهايش محدود است و هم اينكه دارد خودش را كوچك مي كند. يعني چه جوان كار و توليد را تعطيل بكند و برود كارمند دولت بشود؟ من اين كار را نكردم و فكر مي كنم ضرر نكرده ام. از اينكه نانم به فكر و تلاش خودم وابسته است خوشحالم و از اينكه آزادم خيلي خوشحال ترم.
من به اينكه ميلياردر هستم افتخار مي كنم به اينكه ذره اي از دارايي هايم را با رانت و كار خلاف بدست نياورده ام. حتا از گرفتن وام بانكي هم پرهيز مي كنم و گفتم كه حتا كار واردات هم نمي كنم. نه اينكه كار واردات را بد بدانم. نه بد نميدانم اما من با خودم عهد كرده ام كار صادرات بكنم. وقتي مي گويند كه حاج اسدلله عسگر اولادي همان كه صادر كننده نمونه است خوشحال مي شوم و احساس غرور مي كنم.
من فكر نمي كنم آدمهاي منصف از اينكه آدمي مثل من كالاي كشورش را به ديگر كشورها صادر كند تاراحت شوند وبدشان بيايد. اينكه مي بينيد بعضي ها درمورد ما افسانه سرايي مي كنند ناشي از كارهاي سياسي است و واقعيت ندارد. درمورد برادرم مي گويند كه او سلطان است و پدر بازار را درآورده و از سلاطين بازار است و هزاران ميليارد ثروت دارد و از اين حرفها ولي مي بينم من را با او اشتباه گرفته اند. البته من هم سلطان ميلياردر هاي ايران نيستم. من در حد خودم كار اقتصادي مي كنم و بارها گفته ام كه كاسب جزء هستم. از من بزرگتر زياد هستند و دارايي من در مقابل خيلي ها مثل ارزن در برابر تپه است. زمينه افسانه سرايي در مورد دارايي هاي افراد را سياسيون بوجود مي آورند. البته اين حرفها مهم نيست و اهميت ندارد كه چه مي گويند اما گفتن اين حرفها از روي دشمني خوب نيست اما اگر به عنوان پيروزي بگويند مثل مدالي مي ماند كه به قهرماني مي دهند.
چه كسي گفته ثروت بد است؟ چه كسي مي گويد ثروت داشتن كراهت دارد؟ همه مي گويند مراقب باشيد پولي كه بدست مياوريد از راه نادرست نباشد وگرنه همه بزرگان توصيه مي كنند كه كار كنيد و ثروت مشروع بدست بياوريد. در اسلام هم توصيه شده و بزرگان هم توصيه مي كنن.
منبع : هففته نامه پيك سبز، شماره 321

۵ نظر:

  1. با سلام
    نمیدونم درست اومدم یا نه
    من میخوام از گوگل ادسنس استفاده کنم
    ولی متاسفانه آدرس و تلفن خارج از ایران ندارم که بتونم بدم
    اگر میشه راهنمایی کنید
    تشکر میکنم
    روزگار خوبی درپیش داشته باشید

    پاسخحذف
  2. موضوع: فراخوان برگزاری دوره تربیت مربی کارآفرینی SIYB
    با سلام
    احترام با استحضار می رساند جهاد دانشگاهی واحد الزهرا (س) با انعقاد قرار دادي با موسسه کار و تأمين اجتماعي، در نظر دارد دوره تربيت مربي کارآفريني بر اساس الگوي آموزشي SIYB را ویژه مدرسان و دانش آموختگان مراکز آموزشی و دانشگاهها برگزار می نمايد.
    خواهشمند است در صورت امکان اطلاعات مربوط به فراخوان این دوره آموزشی را که با بودجه دولتی و بر اساس اهداف وزارت کار برگزار می شود را از طریق وب سایت خود به اطلاع مخاطبان برسانید. (متن خبر بصورت فایل word و pdf پیوست شده است)
    با تشکر و تجدید احترام
    روابط عمومی جهاد دانشگاهی واحد الزهرا(س)
    88214023-88034034-85692548

    پاسخحذف
  3. چطوری باید ثبت نام کنم درهاش چقدر طول میکشه

    پاسخحذف
  4. هزینش چقدر شد

    پاسخحذف
  5. با سلام من کارشناسی مخابرات دارم3ماهه شرکت زدم از صفر شروع کردمالان کم اوردم

    پاسخحذف