سه‌شنبه، اردیبهشت ۰۲، ۱۳۹۳

فرصت کارآفرینی برای همه

هر کسی که در ایران حتا مدتی کوتاه کسب و کاری مستقل را اداره کرده باشد، خوب درک می کند که مانع اصلی کارآفرینی در این کشور دخالتهای همه جانبه دولت در کارها است. روزی نیست که یک مامور دولتی مزاحم کارآفرین نشود. دولت ایران هر روز مقررات و ضوابط جدیدی را وضع می کند و مانعی بر سر راه فعالیتهای خلاق و نوآورانه ایجاد می کند.
در این وبلاگ پیشتر توضیح دادم که انسان کارآفرین تلاش می کند تا در هر شرایط و وضعیتی برنامه های خود را پیش ببرد اما این به این معنا نیست که کارآفرین برای تغییر شرایط و محیط اقدامی نکند. ایران در رتبه بندی های جهانی از لحاظ فساد اداری، دخالت دولت در امور اقتصادی و سختگیرانه بودن محیط کسب و کار در جایگاه نگران کننده ای قرار گرفته است و حتی از کشورهای همسایه خود نیز وضع بدتری دارد. از این رو بنظرم کارآفرینان ایرانی باید بطور فعال در مورد وضع موجود بحث و گفتگو کنند و توجه افکار عمومی را متوجه ضرر و زیانهای دخالت دولت در اقتصاد و فرهنگ بنمایند.
پورتال ایران لیبرالیسم برای بحث و گفتگو در مورد اقتصاد دولتی ایران ایجاد شده است. در منشور این وبسایت آمده است:
ایران لیبرالیسم رسانه ای است که اصل آزادی بیان را سرلوحه و مبنای فعالیت خود قرار داده است. انتشار هر دیدگاهی از نظر ما بلامانع است ضمن اینکه ما خود را پایبند و مدافع این اصول می دانیم:
- اقتصاد مبتنی بر بازار آزاد و بدون دخالت حکومتها بهترین گزینه در راستای دستیابی به فرصتهای برابر برای همگان می باشد.
- دولت زائده ای است بر پیکر جامعه و بنابراین باید تا حد امکان قدرت محدودی داشته باشد.
- تقویت سازمانهای مردم نهاد و رسانه های مستقل راهکار حل مشکلات اجتماعی و فرهنگی جوامع می باشد.
- رعایت قانون وظیفه همه شهروندان است اما تنها قوانینی قابل احترام هستند که حقوق اساسی بشر را نقض نمی کنند.
از  کارآفرینان و همه کسانی که مستقل می اندیشند و مایلند ایده و طرحهای خود را با اتکا به نیروی خویش عملی کنند، دعوت می شود که با وبسایت ایران لیبرالیسم همکاری داشته باشند.