سه‌شنبه، شهریور ۰۳، ۱۳۸۸

معرفی تجارت الکترونیک

تجارت الکترونیک واژه‌ای است که برای تجارت از طریق سیستم‌های اطلاعاتی، ارتباطی بکار می‌رود. تجارت الکترونیک با وجود این که مدت زمانی زیادی از عمر آن نمی‌گذرد ولی نقش بسزا و چشم گیری در زندگی روزمره ما به عهده گرفته‌است به طوری که اجتناب از آن کار آسانی نیست. یکی از ساده‌ترین و کار آمدترین نقش تجارت الکترونیک در زندگی روزمره کاربران اینترنتی، خرید و فروش اجناس و تبادل وجوه مربوطه از طریق کارتهای هوشمند می‌باشد.

تجارت الکترونیک مجموعه ارتباطات, ، مدیریت اطلاعات و قابلیت های امنیتی است که به سازمانها, بنگاهها ,شرکت ها ,عامه مردم ,دولت و..... اجازه می دهد که اطلاعات خدمات و کالاهای خود را بهینه تر آسانتر و سریع تر با استفاده از شبکه‌های ارتباطی کامپیوتری، به ویژه اینترنت عرضه دارند. تجارت الکترونیک، تجارت بدون کاغذ است. به وسیله تجارت الکترونیک تبادل اطلاعات خرید و فروش و حمل و نقل کالاها، با زحمت کمتری انجام می گیرد .

تجارت اینترنتی باعث می شود ارتباط شرکتها بنگاهها و کلیه نهاد ها ی مرتبط با تجارت ساده تر و سریع تر انجام گیرد .تجارت الکترونیک مجموعه ء فعالیت ها و خدماتی است که جستجوی اطلاعات، مدیریت اطلاعات و تبادلات ، بررسی وضعیت اعتبار، ایجاد اعتبار، پرداخت مجازی، گزارش گیری و مدیریت اعتبارها را در اینترنت با ارتباط دیجیتالی امکان پذیر میسازد. بسیاری از مردم، تجارت الکترونیک را منحصر به خرید و فروش از طریق شبکه اینترنت می‌دانند، در حالیکه این امر فقط بخش کوچکی از تجارت الکترونیک را تشکیل می‌دهد در اصل تجارت الکترونیکی می تواند کلیه جنبه‌های تجاری و اقتصادی را دربرگرفته باشد. به سادگی می‌توان هرگونه فعالیت تجاری و مالی بین موسسات و افراد مختلف را در حیطه تجارت الکترونیک دانست. و می توان گفت تجارت الکترونیک پل الکترونیکی بین مراکز تجاری ,خریداران و فروشندگان است

در تجارت سنتی، خریدار و فروشنده توانایی برقراری ارتباط فیزیکی را با هم داشتند. اما در تجارت الکترونیک، طرفین باید با زبان دیجیتالی یکسان با هم به گفتگو بنشینند.این دنیای مجازی، باعث می شود که طرفین مبادلات تجاری توانایی رد و بدل کردن اطلاعات را داشته باشند و همدیگر را ارزیابی کنند.امانکته بسیار مهمی که در این زمینه باید مورد توجه قرار گیرد امنیت ارتباط در تجارت الکترونیک است چرا که که بر خلاف تجارت سنتی، خریدار و فروشنده همدیگر را در هنگام مبادله تجاری نمی بینند و باید راهی برای شناسایی منبع اطلاعات و گارانتی صحت اطلاعات در هنگام جا بجایی وحفاظت اطلاعات پایه گذاری شود.
در ابتدای پیدایش تجارت الکترونیک، چیزی بیش از یک اطلاع رسانی ساده تجاری نبود و هرکس می‌توانست محصولات خود را با استفاده از صفحات وب بر روی اینترنت تبلیغ نماید. اما اکنون هدف از بکارگیری تجارت الکترونیک، ارائه روشی جدید در انجام امور بازرگانی می‌باشد.

هدف از تجارت الکترونیک که در واقع ترکیبی از تکنیکها و شگردهای بازرگانی است. همکاری، رقابت و بازدهی بیشتر شرکتهای مختلف می‌باشد به طوری که طی ۱۵ سال گذشته سبب توانایی شرکتها در زمینه‌هایی مثل اصلاح روشهای تجارتی و پیشرفت در زمینه ارتباطی با شرکتهای مرتبط و بالاخره گسترش دامنه بازرگانی، تجاری حتی در مقیاسهای بزرگ و جهانی شده‌است.
http://mirnezami.persianblog.irمنبع

کارآفرینی دیجیتالی

کارآفرینی دیجیتالی (Digital Entrepreneurship) فقط یک روش کسب و کار جدید در دهکده جهانی نیست . فقط یک ابزار اشتغال زایی مبتنی بر فناوری اطلاعات و ارتباطی جدید نیست . بلکه انسجامی است از هنر و فناوری که می تواند ، با نیاز سنجی و فرصت سازی بهینه ، نیازهای بازار را بر مبنای پتانسیل آی تی فراهم کرده و زمینه اشتغال زایی حجم کثیری از مشتاقان فعالیت در این حوزه را ایجاد کند.
شاید کم تر نوعی از کارآفرینی را در دنیای پیرامون سراغ داشته باشیم که اثربخشی ، فراگیری و تنوع فعالیتی به اندازه کارآفرینی الکترونیکی در اختیار داشته باشد.
مزیت رقابتی این نوع کارآفرینی در سه اصل : سادگی در استارت کار ، کم هزینه بودن و ارزش افزوده فوق العاده خلاصه می شود. بسیاری از پورتال های قوی و معتبر وب مثل یاهو و آمازون ، در ابتدا درنهایت ساده گی استارت زدند. با هزینه کم اما با خلاقیت و درک بالای بنیانگذارانشان از نیازهای کاربران وب . ارزش افزوده فوق العاده ای که ثمره تداوم فعالیت در حوزه کسب و کار الکترونیکی است ، آن چنان زیاد است که امروزه بر اساس آمارهای نشریه فورچون ، روز به روز بر تعداد میلیاردرهای کارآفرین دیجیتالی افزوده می شود.
درس های کارآفرینی
1-ایده ها و رویاهای خود را پرورش دهید. حتی اگر الان ، سرمایه گذاری برای عملی کردن آن ها در دسترس نباشد.
2-تسلیم شرایط محیطی و مکانی نشوید. دنیای دیجیتال ، محصور شدنی نیست .
3-افراد و دوستان خوبی برای خود پیدا کنید و به مشتریانتان عشق بورزید . سعی کنید زیاد یادبگیرید.
4-من در سال 2000 گفتم اگر نه خرگوش در دنیا وجود داشته باشد ، اگر بخواهید یکی از ان ها را شکار کنید ، کافی است به یکی از آن ها خوب فکر کنید و بر روی گرفتن آن تمرکز کنید! تاکتیک خود را تغییر دهید ، خرگوش را تغییر ندهید!
5-فرصت های زیادی پیش روی است ، همه را نمی توان به دست آورد ، اگر یک فرصت خوب را به دست آورید کافی است . مسیر رشد را پله پله طی کنید.
6-یکی از دلایل عمده ای که باعث می شود ، افراد فعال در حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات ، در ایجاد یک محیط کارآفرین و بستر سازی یک کسب و کار آنلاین ، با شکست و موفقیت های بسیار ضعیف رو به رو شوند ، آن است که آن ها ، ICT را خوب می
شناسند ، اما نحوه عرضه ان در محیط کسب و کار را نمی دانند و مشتریان ، از کسب و کار آن ها استقبال نمی کنند .
http://mirnezami.persianblog.ir

نو آوری و کارآفرینی در اینترنت

همانطوری که میدانید در کارآفرینی ایده و طرح حرف اول را میزند، یک کارآفرین قبل از هرچیز نیاز به یک ایده جذاب دارد و علاوه بر آن باید نسبت به هدفی که دارد امیدوار باشد و همه تلاش خود را برای رسیدن به آن حتی اگر دست نیافتنی به نظر برسد انجام دهد.
تمامی دانشمندان برای رسیدن به اهداف خود تلاشی بسیار زیاد انجام دادند، خیلی وقتها در کار خود شکست خوردند و یا حتی مسخره شدند، اما تلاشهای آنها امروز باعث زندگی آسانتر و بهتری برای همه ما شده است.

سایت اجتماعی فیسبوک (facebook) از یک خوابگاه دانشجوئی آغاز شد، Yahoo در ابتدا یک شبکه میان چند دوست بود، بیل گیتز مایکروسافت را از توسعه DOS (که نویسنده کد اصلیش یک پاکستانی بود!) بنا کرد، گوگل در ابتدا یک موتور جستجوی ساده بود، تویتر با این سوال مسخره که "چکار دارید انجام میدهید!" شروع کرد، ebay کار خود را با فروش عروسکهای کوچک یادگاری (از همینها که در تخم مرغهای شانسی و آدامسها برای فروش گذاشته میشوند) شروع کرد و هیچ کدام از اینها در ابتدا میلیارد دلاری نبودند بلکه از صفر شروع به کار کردند.

نه تنها برای شروع کار بلکه برای ادامه آن در دنیا پر از رقابت کنونی نیاز به نو آوری همیشه وجود دارد، گوگل زمانی سهم ناچیزی از اینترنت را داشت و هر چه بود Yahoo! بود! یاهو یی که آنروز ها یکه تاز اینترنت بود. یاهو برای اینکه سرعت سایت را بالاتر ببرد و آنرا برای کاربران آنلاین نگه دارد تصاویر و گرافیک را ازصفحه اول خود حذف کرده بود، اما با همه اینها کاربران در اینترنت کم سرعت آنروز در بالا و اطراف هر جستجو تصاویر سنگین تبلیغاتی را میدیدند که جستجو و گردش در اینترنت را محدود میکرد، گوگل با ایده تبلیغات متنی وارد شد، و درکنار دقت و سرعت در جستجو (که این را مرهون پایگاه داده ای بود که از صفحات وب بر روی سرور خود ساخته بود) از تبلیغات گرافیکی در اطراف جستجو هیچ خبری نبود و کاربران با سرعت بسیار آنچه را که میخواستند بدون مزاحمت پیدا میکردند، هر جا گوگل با نو آوری هایش پیش رفت رقبایش عقب نشستند.

دنیای وب با گذشت 20 سال از تولد هنوز آنقدر جوان هست که بتوان از آن به درآمدهای میلیاردی رسید، نباید ایستاد و منتظر بود تا کسی ایده ای نو به ما معرفی کند بلکه برای بدست آوردن شهرت و درآمد باید به دنبال ایده ها و طرحهای نو بود و مطمئن بود که با تلاش میتوان در هر کاری به نتیجه رسید. علاوه بر این در کشور ما اینترنت هنوز نوزادی بیش نیست و در دنیایی که کامپیوتر و اینترنت دنیای جوانان ما را پر کرده میتوان هنوز به فکر درآمدهای میلیونی و میلیاردی از این صنعت نوپا بود.

http://mirnezami.persianblog.ir

جمعه، مرداد ۲۳، ۱۳۸۸

نحوه فکر کردن آدمهای ثروتمند و فقیر

چند تفاوت در نحوه فکر و زندگی کردن آدمهای فقیر و ثروتمند

1- آدمهای ثروتمند معتقدند: من زندگی خویش را می سازم آدمهای فقیر معتقدند: زندگی من تصادفی پیش می رود.

2- آدمهای ثروتمند بر روی فرصتها تمرکز می کنند. آدمهای فقیر بر روی موانع تمرکز می کنند.

3- آدمهای ثروتمند، افراد موفق و ثروتمند را ستایش می کنند. آدمهای فقیر از آدمهای ثروتمند بیزار و متنفرند.

4- آدمهای ثروتمند با آدمهای مثبت و موفق معاشرت می کنند. آدمهای فقیر با آدمهای منفی و شکست خورده معاشرت می کنند.

5- آدمهای ثروتمند ترجیح می دهند تا بر اساس دستاوردها به آنها پول پرداخت شود. آدمهای فقیر ترجیح می دهند تا بر اساس زمان به آنها پول پرداخت شود.

6- ثروتمندان پول و سلامتی را با هم می خواهند. فقیران می پرسند که پول یا سلامتی را بخواهند.

7- آدمهای ثروتمند برخلاف ترسی که دارند دست به عمل می زنند. آدمهای فقیر به ترس اجازه می دهند که متوقفشان کند.

8- آدمهای ثروتمند همیشه در حال رشد کردن و یاد گرفتن هستند. آدمهای فقیر فکر می کنند که همه موارد را می دانند.
منبع http://iranchek.nikblog.com/